Tuesday, August 18, 2015

KEBUN KU : SOKONGAN UNTUK BERKEBUN

Berkebun ni tak jadi kalau sorang2 je....walaupun yang turun berkebun mmg saya seorang sahaja, en suami tetap bagi moral support.....mungkin sbb dia tengok saya bersungguh2 mengerjakan kebun dan menjaga pokok2 tu setiap hari.  Macam2 baja dan pokok2 yang saya beli dan kebanyakannya hanya pokok2 herba atau yang boleh mendatangkan hasil walaupun sekadar untuk diri sendiri.  Kadang2 en suami bising jugak, lagi2 tengok koridor pun dah lama makin penuh, tapi saya nak tunjukkan jugak sumer tu akan ada hasil.  Kadang2 dia takut saya terlebih menanam sampai penuh laman nanti jadi semak, takut benda lain yang beranak pinak.  Tapi sekarang saya selalu bersihkan kebun mini tu, cabut2 rumput dan sebagainya.  Saya tandakan ngan bata untuk jadikan seperti spot kebun mini, supaya senang nak kemaskan tempat tu.

Seminggu dua ni bila tanah tak cukup, en suami rajin tolong belikan (sbb saya pot pet2 bila tanah tak ada hehe).  Arini en suami tolong belikan pagar dawai, batang kayu untuk support pagar n tanah lagi untuk saya gunakan di kebun.  Sebab saya dah mula buat 'raised bed' untuk alihkan sayur-sayuran yang ada, jadi takut le pulak ada kucing2 jadi tukang kacau di kebun mini tuh.  "Raised bed' untuk sayuran kena buat sbb tanah di depan rumah tu berbatu dan keras, tak berapa sesuai untuk pokok2 berakar halus.  



Seminggu dua ni asik ulang alik beli tanah je hehe....


Cik Miko yang jadi tukang kacau.....harap2 dia tak kencing merata2 dalam kebun tu nanti.....

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...