Thursday, August 27, 2015

KEBUN KU : Racun Organik

Disebabkan saya tak de dalam simpanan stok racun serangga melainkan baja2 yang pelbagai jenis sahaja, maka try le google2 dalam tenet.....saya terjumpa dalam satu blog resipi yang empunya blog ni gunakan....salin2 atas kertas n lupa le pulak siapa ownernya....anyway, izinkan saya cuba resipi tersebut dan share di sini....ada exact resipi yang diberi tapi saya mmg ala2 suka derhaka, saya campak cili api banyak2 hehe....

Abaikan botol yang digunakan tu sebab yang tu je yang ada....gunasemula gitu.....tak payah susah2 beli botol lain dah....let us go green.....gunakan yang organik dan jauhi racun2 kimia yang merosakkan...



RACUN ORGANIK

4 ulas bawang putih (saya guna dalam 6 ulas)
Cili Api (saya lupa owner guna berapa, saya campak 10 biji cili api kecil saya)
1 sudu besar serbuk kunyit
1 sudu besar minyak masak/minyak neem
1 sudu besar sabun cecair pembasuh pinggan (saya guna axion)
Air (dalam 500 ml - tp botol ni x sampai 500 ml rasanya)

Saya kisar cili api, bawang putih, serbuk kunyit dengan separuh air sehingga hancur dan tapis.  Kemudian mix sekali dengan lebihan air bersama minyak neem dan cecair pembasuh pinggan.  Spray pada daun2 tadi.

Lambat sikit reaksi tapi x pe....slow and steady.....tadi tengahari terus buat n spray, nampak dah kejung dah ulatnya.....later le check balik masih idup ke idok.....

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...