~Meh Makan Pulut~


Sekarang ni musim mempelam harum manis kat Perlis nih.....pemes le kalu sebut buah ni musim2 sekarang ni......time ni le kaya raya tokey buah mempelam ni.....cikgu kat umah aku pun yang ada pokok berderet2 belakang umah leh dpt RM25k youuuu.....hasil jual pelam ni saja...tu pun baru2 ni siap ada orang tolong 'tapau' buah2 dari pokok dia dalam 3 guni cikgu tu kata....kejar2 tak dapat lak....sapa le yang beli buah curi tu ya......tp sian aku, tak dak tanah nak tanam....apa le daya......tanah sekangkang kera pun tak dak nak buat tanam.....la ni tumpang tanam sepokok mempelam harum manis ni depan umah je, tu pun seberang jalan hehe......dpt le sepohon je pokoknya......idup segan mati tak mau pokok tu....tp tahun ni alhamdulillah.....berbuahnya lebat walaupun pokoknya kecik aje.....dibaja pun tak pernah sbb tak pandai nak jaga pokok2 buah ni.....ahaks.....

Apa pun, hasil dari pokok tu dapat le kami makan hasil kami sendiri.....best....maklum le....pokok ni berbuah setahun sekali sahaja......itu pun dari bulan Mei hingga Jun je.....lepas tu tak leh jumpa dah buah nih......rata-rata jual buah ni dlm RM12 sekilo.....kalu leh beli terus ngan tokey pokok dpt le dlm RM8 sekilo....tapi tengok gred buah le gak....kalu yg besar tu kira super A le tu....yg tu mau le dpt sebijik je utk sekilo.....jadi le....tahun ni tak payah beli.....makan je dari pokok sendiri.....

Cara buat tak payah le bagitau noooo.....sumer orang reti takat nak masak pulut, nak sedia santan....itu je....kalu masa kecik2 dulu aku mesti ada gula manisan (nesan) makan sekali ngan pulut.....sbb itu yang arwah abah suka....tp sekarang malas nak prepare mcm2.....

Meh makan.....

1 comment:

Fazlinil Irma said...

sedapnya kak. makan pulut dgn pelam. huishh.. telan liur sendiri dulu. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...