Monday, May 16, 2011

~Meehoon Goreng Versi Campak~



Menu pagi Ahad......nama pun versi campak....mmg campak2 je apa yang nampak ada dlm stok kat dlm fridge....hehe.....lantak le kan...yg nak makan aku ngan famili aku je.....tak payah lawa2.....sayur2 apa pun tak de sbb tak de dlm stok....tapi sumer pakat makan sampai licin x tinggal......kakak nak kena pergi tuition pagi2 ahad tu so tak sempat nak belikan apa2....belek2 dlm almari stok ada lak meehoon nih....jadi buat kerja ala2 express je le.....kang kakak terlewat lak ngan tuitionnya.....ok le....meh tengok versi malas aku nih.....

Meehoon Goreng Versi Campak

1 paket meehoon - direndam dlm air panas hingga lembut dan toskan

Bahan Tumbuk
4 ulas bawang putih
2 biji cili kering
1 ulas bawang merah

1/2 sudu teh lada hitam ditumbuk kasar
Segenggam udang basah
3 sudu besar kicap pekat
2 sudu besar sos cili
3 biji telur
1 ulas bawang besar - dihiris bulat


Tumiskan bahan tumbuk dan bawang besar tadi hingga wangi.  Masukkan udang basah dan masak seketika.  Masukkan telur dan kacau hingga rata.  Kemudian, masukkan meehoon yang telah direndam tadi dan gaul sebati.  Masukkan sos cili, kicap pekat dan lada hitam yang telah ditumbuk tadi dan perasakan juga dengan garam secukupnya.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...