~Resipi Kek Buah~

 

As promised.....lama janji ngan sorang pembaca yang nakkan resipi kek buah....asik2 aku terlupa le pulak.....sori ya.....tak sengaja......asik sibuk ngan mcm2 benda......ni resipinya yang aku pick up dari majalah.......cuma bab buah2 tu aku alter tak sukat satu2....malas dong.....
~Kek Buah~

Bahan A
2 cawan tepung gandum
1 sudu teh baking powder
1/4 sudu teh soda bikarbonat
3/4 cawan butter
1 cawan gula perang
3 biji telur

500 gm mixed fruits
1 sudu teh esen kek buah

Gaulkan mixed fruits dengan 3 sudu tepung gandum (dari sukatan bahan A).  Ketepikan.

Putar butter dengan gula perang hingga putih.  Masukkan telur sebiji demi sebiji.  Kemudian, dengan menggunakan spatula, masukkan tepung gandum yang telah diayak bersama baking powder dan soda bikarbonat.  Gaul hingga sebati.  Masukkan mixed fruit bersama esen buah tadi dan gaul cepat2 biar sebati. 

Sediakan loyang 8 in, alas dasar dan griskan dengan minyak dan balut keliling loyang dengan kertas suratkhabar (ambil suratkhabar, bentangkan, letakkan tuala nipis yang telah dibasahkan, lipat setinggi loyang dan lilit keliling loyang).  Bakar selama 1 jam atau sehingga masak.  Suhu oven saya dalam 160'c dan saya bakar dalam 1 jam 15 minit.  Kalau masih belum masak, tutup bahagian atas loyang kek dengan aluminium foil untuk elak kek hangus di atasnya dan teruskan bakar lagi dengan suhu yang direndahkan sedikit.


Ok....selamat mencuba ya.....jadi tak jadi at ur own risk ya.....lain tangan lain hasilnya walaupun resipinya sama....hehe

1 comment:

Norzie hany said...

Salam kenal.
Mohon CnP resepi ni ye.Tq

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...