~Ayam Masak Kuzi~



Ayam Masak Kuzi.....menu tak dak idea sebenarnya......asik2 kari....asik2 kari...ala...lama2 tengok kari pun dah tak lalu nak makan.....tekak aku dah tak bape teringin dah la ni......pastu mula le godek2 dlm peti ais....tengok2 stok rempah2 bawak balik kg dulu masih ada lagi ke tak....hehe...sumer rempah aku simpan peti ais....sbb sumer tu rempah bawak balik dr kampung....kena le bertahan lama sikit....sbb nak simpan lama....rempah kuzi masih ada, rempah asyura pun ada aku simpan...buat jer yang tidak...hahaha......so, aku rasa baik buat kuzi je le......lama tak makan....oleh sebab stok santan tak dak, jadi sesuai benar le buat kuzi nih sbb nak masak kuzi kita gunakan susu cair.....

Meh le buat......

~Ayam Masak Kuzi~

Ayam secukupnya - dilumur garam dan digoreng separuh masak
(biasa lumur ngan zat param tp aku pun tak pernah tengok apa tu zat param kiki)
4 sudu besar rempah kuzi (campur air panas dan jadikan pes)
1 tin susu cair
1/2 cawan sos tomato
2 ulas bawang merah - dihiris halus
3 ulas bawang putih - dihiris halus
2 sudu besar kismis kuning
Sedikit gajus
Garam/Gula/Perasa - jika perlu

Masukkan minyak di dalam periuk, tumiskan rempah kuzi hingga pecah minyak.  Masukkan susu cair tadi, biar sedikit menggelegak.  Kemudian masukkan sos tomato.  Kacau. Masukkan ayam yang telah digoreng separuh masak tadi bersama dengan bawang merah dan bawang putih yang telah dihiris.  Masukkan kismis dan gajus.  Perasakan masakan dengan garam dan perasa jika perlu.

2 comments:

teratak cinta said...

salam, kak zan nak bagitau, zat param tu org kltn je yg cakap, sebenarnya zat param tu safron , syg

BATRIESYIA-HOMEMADE said...

la....iya ke k zan...hahaha....nina ni mmg org kelantan....tp sbb benda2 tu mmg tak pernah guna pun......tq K zan bagitau info ni....kalu dak mmg tak tahu pun....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...