PETUA MEMOTIVASIKAN ANAK DALAM 'KERJAYA'

Found these tips in one of my magazines.....Anis.....dated August '04......rasanya tip ini baik untuk kita sebagai ibu bapa......why not kita revise semuanya......in case kita terlupa.....



Bagaimana ibu bapa boleh membantu?

1. Tolonglah anak anda untuk menghadapi hari 'bekerja' mereka seperti :-

  • ~~Sediakan makanan berkhasiat setiap hari;
  • ~~Sediakan pakaian bersih dan sesuai;
  • ~~Peralatan sekolah yang mencukupi seperti pen, pensil dan pemadam

2. Di Rumah:

    Photo from flickr

  • ~~Tidak perlu besar tetapi selesa;
  • ~~Didiklah anak-anak yang masih kecil menghormati sudut bilik ataupun meja khas yang disediakan khusus untuk abang atau kakak mereka semasa belajar; (camne nak buat ni ekkk....hehehe)
  • ~~Meja yang disediakan hendaklah jauh dari telefon dan televisyen;
  • ~~Sediakan peralatan dan buku yang perlu untuk mereka melaksanakan tugas;
  • ~~Pastikan suasana yang sesuai seperti lampu yang terang, suasana yang tenang (boleh sekadar soft music).

3. Kenal pasti cara bekerja yang berkesan. Gaya pembelajaran berdasarkan rangsangan tertentu:

  • ~~Rangsangan persekitaran - suasana senyap dan tenang membantu anak belajar;
  • ~~Rangsangan emosi - perlu diucap selalu oleh para guru/ibu bapa;
  • ~~Rangsangan sosiologi - ada anak yang boleh belajar dalam keadaan sunyi manakala ada yang suka belajar secara berpasukan. Ibu bapa boleh galakkan anak-anak mengajak kawan-kawan mereka belajar bersama di rumah, di bawah pemerhatian ibu bapa.
  • ~~Rangsangan fizikal - dengan cara melihat, bereaksi mendengar cerita anak-anak; "Setiap individu itu unik dan ada cara tersendiri untuk bekerja dengan produktif. Kalau kita tidak faham nanti kita tersalah anggap".

4. Latih anak-anak pengurusan masa yang berkesan;

  • ~~Pastikan anak-anak mempunyai masa untuk belajar, bermain, bersama keluarga dan masa untuk diri sendiri;
  • ~~Pecahkan tugasan besar kepada bahagian kecil;
  • ~~Peruntukan masa yang berpatutan untuk setiap kerja. "Sebagai contoh untuk karangan sepatutnya diselesaikan dalam masa setengah jam dan bagi ulangkaji pelajaran Matematik antara 10 hingga 30 soalan untuk satu hari";
  • ~~Adakah senarai perkara yang perlu dibuat harian dan mingguan dengan membuat jadual waktu peribadi dan diari;
  • ~~Tentukan kepentingan tugas - apa yang perlu dilaksanakan dahulu;
  • ~~Laksanakan sepertimana yang dirancang.

5. Tunjukkan minat anda secara aktif;

  • ~~Bukan setakat tanya, "bagaimana sekolah hari ini? Ok?";
  • ~~Pertanyaan hendaklah lebih spesifik dan berkaitan. "Contohnya, tanyalah hari ini belajar apa? Kalau susah boleh ke mak atau abah tolong?";
  • ~~Ambil tahu tentang aktiviti, tugas, masalah belajar, masalah dengan rakan sebaya dan sebagainya;
  • ~~Pujilah anak-anak sekiranya mereka berjaya melaksanakan tugas dengan baik;
  • ~~Tunjukkan minat anda terhadap idea dan pendapatnya;
  • ~~Lazimnya anak berasa seronok jika ibu bapa mengambil berat.

6. Kenal pasti kemahiran yang diperlukan untuk melaksanakan tugas;

  • ~~Dapatkan ganjaran daripada buku laporan, perjumpaan dengan guru, inventori personaliti dan lain -lain untuk mengetahui kelebihan dan kelemahan otak;
  • ~~Ibu bapa boleh bantu kekurangan anak -anak dengan mengajar sendiri, kelas tambahan, sesi kaunseling, kursus dan lain-lain.

7. Bantu anak-anak dengan kerja rumah secara berpatutan;

  • ~~Sekiranya ibu bapa mampu, lakukan sendiri, jika tidak dapatkan bantuan daripada guru tuisyen. "Anak-anak biasanya lebih suka dapatkan bantuan luar kerana berasa dirinya tidak dihakimi sebagaimana kesilapan yang sering dilakukan oleh para ibu bapa"
  • ~~Pastikan anak-anak tahu usaha ini adalah untuk kebaikan dirinya sendiri;
  • ~~Pastikan anak melakukan sebaiknya ikut kemampuan;
  • ~~Beritahu anak anda bahawa anda berasa bangga dengan mereka;
  • ~~Berikan masa untuk berehat;
  • ~~Jangan sampaikan mesej bahawa anda malu sekiranya dia kurang kemahiran, atau dia telah mengecewakan anda;
  • ~~Jangan sekali menghukum sekiranya dia kurang mahir;
  • ~~Jangan labelkan anak sebagai pemalas, bodoh dan lain-lain.

8. Cara Mengajar Anak-anak;

  • ~~Cari jalan untuk memulakan komunikasi untuk kerjasama- mendengar masalah sebenar;
  • ~~Pastikan sesi belajar seronok bagi anda dan anak. Anda boleh sediakann keropok dan air kopi untuk meransang semangatnya;
  • ~~Duduk bersebelahan, bukan berhadapan serta sama tinggi - situasi ini lebih mesra dan jelas;
  • ~~Jika anak kelihatan tidak berminat, cuba dengar alasannya kenapa;
  • ~~Jangan terus menghukum. Mungkin anak takut tidak dapat mencapai kehendak anda;
  • ~~Pastikan arahan dan langkah jelas dan mudah difahami. Buat dengan perlahan dan teratur;
  • ~~Rancang kerja menggunakan langkah kecil yang perlu jawapan dan tumpuan yang baik;
  • ~~Lebih mudah untuk kenalpasti di mana kelemahannya;
  • ~~Jika anak bercakap, perhatikan wajahnya. Lebih mudah untuk kesan kekecewaan dan kekeliruan yang berlaku;
  • ~~Jangan abaikan mana-mana soalan yang agak susah untuk melatih anak supaya tekun walaupun susah;
  • ~~Kurangkan kritikan dan kata-kata negatif;
  • ~~Jika salah, nyatakan semula soalan dan berikan panduan untuk dia berfikir;
  • ~~Sekiranya berjaya, berikan pujian.

9. Jumpa 'bos' anak anda sekali-sekala;

  • ~~Bukan hanya kerana dipanggil oleh guru besar;
  • ~~Dapatkan laporan perkembangan;
  • ~~Dapatkan maklum balas dari guru kelas, guru kaunseling;
  • ~~Kenal pasti masalah sekiranya ada;
  • ~~Ketahui apa yang anda boleh bantu di rumah.

10. Libatkan diri dengan aktiviti sekolah;

  • ~~Tunjukkan sikap ambil berat dan pamerkan kasih-sayang;
  • ~~Anak rasa bangga dan dihargai;
  • ~~Hadiri majlis sekolah, hari sukan, konsert tahunan, hari penyampaian hadiah, mesyuarat PIBG, gotong-royong, lawatan sambil belajar, hari kerjaya dan sebagainya.

Kenalpasti sekiranya anak anda burn out!

  • ~~Ada anak yang bekerja terlalu kuat untuk membuktikan kepada ibu bapa atau orang lain yg dia mampu berjaya;
  • ~~Diberi terlalu banyak tugas dan tanggungjawab;
  • ~~Berasakan diri berminat dengan semua perkara;
  • ~~Elakkan burn out agar tidak terganggu kesihatan dan perkembangan anak.

Ubah Persepsi Anda!

  • ~~Bersekolah bukan semudah yang disangka; u have gone through it right?
  • ~~Bantuan anda penting untuk anak-anak berjaya;
  • ~~Jangan bandingkan diri anda dahulu dengan anak anda, mereka orang yang berbeza sama sekali, dengan situasi yang sudah jauh berbeza; **
  • ~~Semua anak ingin berjaya, disayangi dan diberi perhatian.

Sama-sama ler kita membantu anak-anak melaksanakan tugas dengan baik dan menjadi pelajar yang komited, cemerlang, berdisiplin dan mempunyai motivasi kendiri yang tinggi.

Nota ini untuk peringatan kepada diri saya sendiri dan maklumat untuk rakan-rakan sekelian.

**My own note

PETIKAN DARI : ANIS OGOS 2004

2 comments:

Snow Peace a.k.a WaWa said...

Bersekolah bukan semudah yang disangka..<----wa stuju ngan statement tu kak...

BABYBATRIESYIA said...

wawa, betul tu wawa....sedar tak sedar kita jer yg pandang remeh tentang anak2 sedangkan kita dulu pun merungut jugak ngan zaman persekolahan kita.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...