~Menu Buka Puasa 6~








Tentu korang heran tengok kualiti gambar aku ari ni pasal apa ler teruk bebenor......apa nak buat, aku tertinggal lak kamera kat opis.....jadi aku snap aje ngan hp.....blur giler2 ler pulak jadinya.....tp buat tak endah dah ler ya.....janji aku dpt gak update gambor kelabu asap tu sbg bukti aku memasak gak untuk hari ke 6 berpuasa.....hehe.....

Kat opis kebetulan lak ada orang jual cendawan, jadi lauk aku smlm berasaskan cendawan jer le.....sumer aku guna sekali pakai jer....hehe.....aku buat masak lemak, pastu along lak kata dia nak yang goreng.....ikan lak aku lumur ngan sambal pastu aku tutup ngan foil, aku bakar jer atas dapur.....air asam lak buat cicah ikan tu.....

Cendawan dan Sayur Masak Lemak

Cendawan
Putik Jagung
Karot
Ubi Kentang
Kacang Buncis
Cili Merah

Serai - dititik
Santan secukupnya
Garam
Gula

Bahan kisar
Bawang Merah
Bawang Putih
Sedikit cili padi
Kunyit/Serbuk Kunyit

Campurkan bahan kisar dengan santan secukupnya. Bila hampir mendidih, masukkan semua sayuran tadi, perasakan dengan garam dan gula. Bila masak, angkat.

Cendawan Celup Tepung

Cendawan
Putih Telur
Tepung Serbaguna KFC

Celupkan cendawan ke dalam putih telur, salutkan dengan tepung dan goreng.


Ikan Bakar

Dikisar
Bawang merah
Bawang putih
Daun kunyit
Serai
Kunyit
Halia
Lengkuas
Udang kering
Serbuk lada/cili boh

Air Asam Jawa
Garam dan Gula

Tumiskan bahan kisar, masukkan air asam jawa, garam dan gula. Biar ia menjadi pekat. Lumurkan pada ikan. Ikan ditutup dengan foil dan bolehlah dibakar. Cicah dengan air asam atau boleh juga dicicah dengan kicap yang dicampur dengan sambal belacan.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...