Monday, August 24, 2009

~Menu Buka Puasa 2~



Kerabu Sare & Sambal Tumis - Makanan peberet tiap kali balik kg...kali ni buat sendiri sbb stok kering rumpai laut ni masih ada dlm stok.....so mcm biasa buat membuka selera masa berbuka. Makan masa yg lama nak buat benda ni.....




Ulam Bunga Betik dengan Budu - Uish.....satu lagi pembuka selera....hubby pun suka giler makan budu w/pun dulu dia tak reti nak makan.....aku mmg tak reti nak tolak.....peberet aku sejak dulu2. Bunga betik mintak ngan jiran dekat umah jer.....pokok betik aku masih cinonet lagi.....dok dkt taman yg masih ngan suasana kampung ni gitu ler, mcm2 leh mintak keliling jer, tanam sendiri pun tak dak hal.....


Ikan Masak Kicap - kalu lauk ni ada tiap kali makan, mmg berselera jer aku makan.....bukan takat mudah nak buat, tp sedap betul menjamah.....ikan lepas digaul ngan garam, terus goreng garing. Pastu siapkan asing, kicap + bawang merah (hiris nipis) + cili (dipotong halus) + asam limau digaul2.....tuang jer atas ikan.....



Sup Sayur - lempar jer sumer sayuran yang ada......tambah ngan suhun.....hmmm



Kari Kepala Ikan - makanan wajib en hubby......ari2 ada kari pun tak pe.....selalu aku buat pakai santan, kali ni tukar buat ala mamak tak pakai santan.

Kari Kepala Ikan Ala Mamak

Kepala Ikan - dipotong dan dibersihkan

Bahan Tumis
Bawang Merah - ditumbuk
Bawang Putih - ditumbuk
Halia - ditumbuk
Jintan Manis
Jintan Putih
Halba

Rempah Kari Ikan (jadikan pes)
Garam/Gula
Air Asam Jawa
Daun Kari
Air

Masukkan minyak, tumiskan bahan tumis tadi hingga naik bau. Masukkan daun kari. Masukkan rempah kari ikan yang telah dijadikan pes. Tumis hingga pecah minyak. Masukkan air dan air asam jawa. Masukkan ikan. Perasakan dengan garam dan gula.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...