~Kuih Sagu @ Beronok~


(alamak....merahnya ngahhh...ops...bukan silap warna, silap flash kamera aku tu....)

Kuih sagu atau Kuih Beronok (org ganu panggil gitu) adalah antara kuih kegemaran aku. Bukannya susah nak buat pun tapi malas yang lebih, tu pasal asik tak jalan jer rancangan nak membuatnya. Kena pulak kalu yang suka makan cuma aku sorang, lagi ler liat aku nak membuatnya. Tapi kali ni aku curi2 gak buat masa balik rehat tengahari......petang balik opis baru aku gaul2 ngan kelapa parut.



Kuih Sagu @ Beronok

Sagu kecil (anggaran satu cawan metrik)
3 sudu besar gula pasir
Air secukupnya (agak2 ya, jgn terlalu bnyk, nak keras kurangkan air)

Kelapa parut putih
Garam

Panaskan semua sehingga sagu kembang dan adunan sudah kental. Biarkan ia sejuk di dalam bekas dan mengeras. Kemudian, potong dan gaulkan dengan kelapa parut yang telah digaul dengan garam.

3 comments:

tash said...

air secukupnya tu satu cawan ke? sagu kena rendam dulu ke?

BabyBatriesyia aka NINA said...

sagu tak perlu rendam tash...secukupnya tu mmg kena agak2....tak mau terlebih air kang lembik sangat lak sagu tu....

wan hairie said...

Nok agok gner...xpnh buat tek..blh x bg suggestion utk air?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...