Tuesday, August 25, 2009

~Menu Buka Puasa 3~



Ayam Masak Lada Hitam - Resipi dapat dari buku sifu masak kita, k liza .....lama k liza tak tepon......sedap jer menelek buku resipi mana yang mudah2 nak buat, yg jarang2 aku buat.....so dpt ler resipi ni.....sukatan tak ingat, main campak2 jer, janji rupa nak sama.........

Ayam Masak Lada Hitam

Ayam - dipotong kecil2

Dihiris
Bawang Besar
Bawang Merah
Bawang Putih
Halia

Sedikit tepung Jagung
Sos Tiram
Kicap
1 sudu teh lada hitam - ditumbuk halus
(campur sumer ngan air - agak2 jer)

Karot - dipotong kecil
Daun Bawang
Daun Ketumbar
Tomato - dibelah

Tumis semua bahan hiris. Masukkan ayam, kacau hingga hampir masak. Masukkan campuran tepung jagung, lada hitam, kicap dan sos tiram. Masukkan semua sayuran dan boleh diangkat.



Ikan Bakar - buat cicah ngan budu, ikan yang aku panggil ikan lolong....kat kg itu ler panggilan benda alah ni.....sbb mata dia besor benor....hehe...sumer ikan aku makan cuma tang ikan jaket aku tak lalu nak telan pasal dah muak makan ari2 masa dok kat itm dulu (rindunya..).....zaman dulu student tak de ler banyak songeh komplen makan benda sama ari2, tak macam sekarang.....banyak benor songeh dia orang.....bukan kata tak leh yg sama, siap bagi cadangan menu lagi....hmmm.....aku tahu ler....



Kailan Masak Udang Kering - Patutnya kailan ikan masin...tp sbb takdak ikan masin, udang kering pun jadi ler.....jadi ada masin2 tu.....hehehe



Sambal Kering Ikan Bilis Dengan Kacang - alahai.....kegemaran aku.....tak dak lauk lain pun x pe, masa sahur melantak ngan yang ni ajer pun ok.....kalu dak, telur goreng mata kerbau pun jadi ler.....laju jer aku makan....

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...