Friday, September 4, 2009

~Menu Buka Puasa 13~





Ayam Masak Lemon ni dah lama aku tak buat....bila tengok ada beribu-ribu lemon (aiseh...over lak...) dalam peti sejuk aku, aku fikir apa salahnya aku buat.....aku borong lemon aritu kat Tesco 10 biji RM4.90.....uih...murah giler tu wei.....sumer buah rega RM4.90 10 biji.....dah borong lemon, aku rembat epal 10 biji gak.....tapi lepas rembat aku pi bayar ler......ahaks.....aku ni biasa ler, beli barang tak reti beli sikit2....aku suka stock up peti sejuk aku yang 2 buah kat umah tu.....kalu tengok kosong aku rasa pelik jer.....anak2 pun dah biasa tengok peti aku penuh....jadi bila kosong aku mesti keluar borong apa2 yang patut.....

Ayam Masak Lemon ni sesuai untuk tekak orang yang suka makanan barat sebenarnya.....sebab resipi ni masam....org yang lebih suka kepada masakan ala kampung yang bersantan, berlemak, pedas sumer tu rasanya tak leh nak telan masakan ni.....tapi aku....ooo....aku mmg adventerous bab makan.....aku makan jer sumer janji halal, janji sedap......western food mmg peberet aku.....tak makan nasi seminggu pun aku tak pe......dpt steak ke, spaghetti ke, pizza ke, bagi aku dah lebih dari cukup mengenyangkan.....tp en hubby aku selera dia lebih kepada nasi jadi tak berpeluang ler aku nak hidang makanan ala2 gitu buat bukak pose.....hehe.....



Telur Bungkus - dah lama aku tak buat telur bungkus.....bila tiba2 teringat, aku pesan siap2 kat along mintak dia kuarkan daging cincang kat dlm peti, jadi by the time aku balik petang nak masak, daging tu dah lembut sikit.....bukannya susah, tp aku ni malasnya yang banyak.....




Acar Mentah - aku makan nasi kalu tak dak sayur mmg tak bape nak boleh jalan.....aku kaki makan sayur.....jadi buat acar mentah jer yang cepat.....




Tomyam Seafood - uish.....lama tak makan tomyam.....kena lak kalu dapat tomyam yang berasap telinga bila makan.....alamak....sedapnya.....mudah jer nak buat.....

TomYam Seafood

Udang
Kupang
Serai - dititik
Daun Limau Purut - dicarik2
Pes Tomyam Thai
Air secukupnya
Bawang Merah - di bakar dan diketuk2
Bawang Putih - dihiris halus
Bawang Besar - dihiris halus
Lengkuas - diketuk2
Halia - dihiris halus
Air asam limau nipis
Daun Ketumbar
Sedikit stok ikan bilis
Cili Padi
Garam

Jerangkan air, masukkan stok ikan bilis. Masukkan udang, kupang, serai, daun limau purut, bawang merah, bawang putih, bawang besar, lengkuas, halia dan biar mendidih. Kemudian, masukkan pes tomyam, air asam limau, cili padi dan garam untuk perasa. Taburkan daun ketumbar. Angkat.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...