Monday, July 15, 2013

KERABU SARE


Kerabu Sare adalah makanan tradisional berasaskan rumpai laut dari Kelantan.....ini makanan kegemaran saya....kalu kat kampung boleh le main beli je kat pasar....tp sekarang dah hampir setahun tak balik....tu pun nasib baik saya dapat balik sehari untuk pilihanraya aritu....tp pasar kat kampung tu pun dah setahun dah saya tak jejak.....rindunya saya pada kampung halaman hanya tuhan yang tahu....

Rumpai laut ni dijual kering kat pasar2 tapi ada yang dijual siap sekali ngan tumis dan sambal kelapa.....saya mmg buat stok rumpai laut ni, ish...kira dah setahun lebih simpan dalam peti ais.....sbb kering, so tak de expirednya....nak makan kena rendam semalaman dahulu biar sampai dia lembut.....ahh....sedap....hilang kempunan saya.....sapa nak buat kena le pi beli rumpai kering ni dulu.....tak tahu negeri lain ada buat jual ke tak....

KERABU SARE

Rumpai Kering - direndam semalaman atau sehingga lembut....selang seli basuh dan buang keledak dan ganti air baru.....

Tumisan:

2 kotak santan pekat (x perlu campur air)

Bahan Kisar
4-5 helai lada kering (saya tak nak pedas)
4 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
1 inci halia
3 batang serai

Kisar bahan di atas.

Campurkan bahan kisar ke dalam santan dan masak di atas api perlahan.  Kacau sentiasa.  Masukkan 1 keping asam keping berserta gula dan garam secukupnya  Kacau lagi hingga ia menjadi pekat.

Sambal Kelapa

1 cawan kelapa parut - saya guna kelapa parut putih
Goreng hingga garing dan tumbuk hingga halus.

1 ekor ikan kembung - dibakar dan disiat2 isinya
3 ulas bawang merah
2 batang serai
2 sudu besar gula melaka (saya guna gula merah untuk kuih tu)
1 sudu teh lada hitam (saya gunakan yang separuh hancur)
Garam/Gula

Tumbuk bawang merah, serai, gula melaka, lada hitam dan ikan kembung hingga lumat.  Campurkan dengan kelapa yang telah ditumbuk tadi.  Gaul sebati.

Hidangkan ketiga2 bahan bersama bila hendak dimakan, boleh dicampur bersama budu.

2 comments:

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

Salam Nina..
ini jugalah feberet saya.. kerabu sare wajib dicari setiap kali bulan ramadhan. saya memang suka sejak dari zaman sekolah lagi.. dulu2 ma pernah juga buat. selebihnya.. selalu cari orang Kelantan buat bila tiba bulan Ramadhan. Tp skrg ni mcm dah takde org yg rajin nak buat ni.. maka... kempunanla sy.. hehe.. kena beli sendiri nampaknya sare kering tu.. t.kasih share resepi.. sy pun ada simpan resepi dari kak Jie Jie.. tp tak buat2 lagi sebabkan ketiadaan sare kering tu..

Babybatriesyia said...

Ratna....sbb tu nina stok sare kering tu hehe.....time teringin, boleh le buat.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...