Friday, July 12, 2013

GULAI LEMAK REBUNG BERSAMA UDANG DAN KACANG PANJANG

Sebelum saya mulakan dengan posting pasal juadah berbuka pagi ni, sama2 le kita sedekahkan Al Fatihah buat arwah Nur Aleya Batrisha (6 tahun) yang meninggal dalam kemalangan semalam.....arwah takde kaitan dengan saya, tapi saya melihat arwah dan kakaknya semalam yang kemalangan betul2 dekat rumah saya....setiap kali tutup mata saya terbayang2 lagi kedua2 mereka....tiba2 saya jadi trauma.....arwah dan kakak arwah adalah pelajar pra Sek Keb Kubang Gajah (sekolah anak saya dulu)....kejadian pukul 7.10 pagi tu baru berlaku sejurus sebelum saya keluar rumah....mujur juga pagi tu saya keluar terlewat sedikit....biasa waktu2 macam tu saya dah keluar.....saya tak boleh bayangkan kalu saya nampak apa yang berlaku....mau saya trauma seumur hidup....saya nampak basikal di depan kereta, cermin kereta yang pecah, kakak mangsa yang berlumuran darah dipangku oleh orang yang melalui tempat kejadian, dan arwah yang juga dipangku oleh seseorang yang berhenti sebaik kejadian berlaku dan juga seorang lelaki yang melanggar beliau sedang mundar mandir bercakap melalui telefon bimbit.....apa pun, saya bersyukur kakak arwah selamat, itu le doa saya.....sbb saya teringatkan anak2 saya bila melihat mereka....

AL FATIHAH

Berita selanjutnya boleh dibaca di sini



Menu berbuka hari kedua semalam, dah hampir2 hilang idea juga.....tapi biasa le, kena bukak peti ais tngk apa benda yg ada baru boleh pk menu apa nak buat.....belek2 tngk ada rebung yang beli ari minggu aritu, so dapat idea nak buat masak lemak....ada udang so nak campur aje le....

GULAI LEMAK REBUNG BERSAMA UDANG DAN KACANG PANJANG

4 ekor udang (saiz besar)
2 ketul rebung (potong bulat2 dan rendamkan dulu seketika dengan air biasa)
2 urat kacang panjang (potong panjang2)

3 ulas bawang merah
5 ulas bawang putih
 Seketul kunyit hidup
1/2 biji cili hijau (saya x de cili merah, tak nak pedas sbb anak2 nak makan)
1 inci halia

Kisar bahan di atas hingga halus.

1 batang serai - diketuk
1 keping asam keping
1 kotak santan pekat + air secukupnya
Garam dan Gula secukupnya

Campurkan semua bahan di dalam periuk dan masak secukupnya.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...