AYAM MASAK LEMON BERMADU



Resipi yang ini memang sedap.....anak2 siap soh buat lagi, tp saya kata lain kali le sbb bnyk benda nak kena siapkan untuk siapkan satu menu nih.....tp puas hati sbb dapat gak buat resipi nih.....resipi ni saya dapat dari tenet sebenarnya.....terima kasih sangat2 yang telah berkongsi resipi nih sbb menu ni mmg menu kegemaran saya kalau singgah makan2 kat kedai mamak.....resipi ni saya bnyk olah2 ikut kesesuaian saya....ada yang saya skip sebenarnya....




AYAM MASAK LEMON BERMADU
Resipi Asal : balanambiar
Olahan : Nina

8 ketul ayam - salut dengan kunyit dan garam dan digoreng dahulu separuh masak

Sedikit kulit kayu manis
Sedikit buah pelaga
Sedikit bunga cengkih
Sedikit bunga lawang
Sehelai daun pandan - dicarik dan diikat
3 ulas bawang putih - ditumbuk lumat
1 ulas bawang besar - dikisar halus
1 ulas bawang besar - dihiris bulat2
1 sudu besar serbuk jintan putih
1 sudu besar serbuk jintan manis
1 sudu besar serbuk cili
3 sudu besar sunquick
1/2 biji lemon - perah ambil airnya
3 sudu besar Madu
Air secukupnya
Pewarna Red Orange - pewarna khas nasi beriani
Garam & Gula secukupnya

Tumiskan kulit kayu manis, buah pelaga, bunga cengkih dan bunga lawang bersama dengan bawang besar yang dihiris bulat2 tadi hingga wangi.  Kemudian masukkan daun pandan.  Masukkan pes bawang putih tadi diikuti serbuk2 cili, jintan manis dan jintan putih.  Gaul sebati....masukkan pula bawang merah yang dikisar halus tadi.  Pastikan masak secukupnya.  Kemudian masukkan ayam yang telah digoreng tadi.  Masukkan sedikit air (ini untuk kuah saja), tambah sunquick bersama perahan lemon, tambahkan pewarna khas red orange, gaul lagi.  Perasakan dengan garam dan gula dan biarkan hingga masak.    Dah masak tu, masukkan madu dan gaulkan.


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...