~Jeruk Mangga~


Mangga muda memang peberet aku sejak kecik lagi.....apa nak buat.....masa kecik2 dulu keliling rumah penuh ngan pokok mangga ni.....orang panggil Mangga Telur.....tapi aku panggil buah pauh je.....buat cicah garam belacan......alamak...yum...yum.....makan tak ingat diri sampai sengal gigi2 jadinya.......dah sengal baru berenti makan.......hehe...


Kebetulan masa balik kampung, sempat le aku cari2 buah pauh ni......dah puas makan garam belacan kat umah....hehe....ada lak balance lagi......tak larat lak nak makan sorang2 kat umah, jadi aku pk baik le aku buat jeruk je......nanti dibiar makin lama pauh makin tak rapuh.....lembik pulak.....uish....sedap2...

Jeruk Mangga

Mangga Muda - dipotong2

Garam secukupnya
Air
Gula

Rendam mangga dengan air dan garam secukupnya utk semalaman. Garam aku campurkan dengan air dan dimasak, sejukkan barulah direndam dengan buah tadi.

Dah dibiarkan semalaman, toskan. Sediakan air gula (gula secukupnya, dimasak dengan air, sejukkan). Campurkan air gula dengan buah tadi. Biarkan semalaman. Siap utk dimakan.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...