~Siap Gak Homemade Jem Nenas Saya Nih~

Oooh tidak....al kisahnya jem nenas ini idea dari en suami.....mmg malas le saya nak buat sendiri, tp en suami soh buat jem sendiri untuk prepare tart nenas tempahan customer raya nanti.....pedih2 tangan kupas nenas sbb asik tercucuk pisau je.....maklum le, kerja asik nak cepat.....en suami tolong kupaskan buah nenas, saya pun tolong kupaskan gak....sambil2 saya kisar nenas2 tu.....

Ini hasil kerja 20 biji nenas.....6 jam gitu ambik masa nak keringkan jem nenas nih.....dari hasil parutan, dapat le 2 periuk besar nih.....terpaksa bahagi dua sbb sudah melimpah ruah.....




Selepas dah kering sikit airnya, baru le satukan kedua2 inti.....ussshh....bercinta nak siapkan.....





Hasil selepas 6 jam mengacau.....



Tinggal separuh sahaja dari satu periuk dari asal pakai 2 periuk....penat....penat.....siap gak akhirnya jem nenas saya nih.....periuk tembaga berjasa warisan dari mak buat saya ehehe (sebenornya saya yang mintak dari mak hehe).....periuk ni le dulu mak dok buat kacau bubur asyura kalu kat kampung.....saya ni konon nak guna buat bubur asyura tp akhirnya end up jadi tempat kacau jem nenas saya lak....

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...