~Menu Iftar 2012 - Gulai Ikan Tongkol~

Masak ala2 masak kuning lemak lagi.....sebenarnya buat atas request si kakak.....memandangkan dalam stok ada ikan tongkol, so saya terfikir nak buat gulai nasi berlauk, gulai popular di kelantan....makan ngan nasi putih dan sambal lada....tu je.....dulu2 masa kat kampung, laku sungguh kedai yang berjualan menu gini tiap2 pagi......selain nasi lemak, nasi dagang, laksam dan kuih muih, nasi berlauk adalah menu terbaik untuk sarapan pagi di kampung saya.....


~GULAI IKAN TONGKOL~

2 ekor ikan tongkol (saiz sederhana) - dipotong2
1 keping asam keping
Air secukup menenggelamkan ikan
Garam

Rebus ikan hingga masak dan air sedikit kering.

1 kotak santan (200 ml)
Sedikit air
2 biji lada hijau
1/2 biji timun batang - potong2
Asam keping

Bahan Kisar
Lengkuas - 3 hiris halus
3 ulas bawang merah
2 hiris halus halia
2 inci kunyit hidup
1 sudu besar cili giling
1 sudu besar rempah gulai nasi dagang

Campurkan bahan kisar + rempah bersama santan di dalam periuk.  Masukkan juga asam keping.  Kemudian masukkan ikan tadi bersama dengan timun batang dan lada hijau.  Perasakan dengan garam dan gula secukupnya.


Arini, mengidamnya saya nak makan kuih2 kampung halaman kegemaran saya....tiba2 lak pren kat fb kat opis lama di Kelantan upload lak gambor2 kuih ni.....adus....terus kempunan je saya rasa.....tahun ni tak berkesempatan rasanya saya nak makan makanan2 kegemaran saya ni....nak buat sendiri saya tak reti le....sangat susah + tak sesedap air tangan sifu2 kuih di Kelantan......macam gak saya teringin nak makan Bubur Asyura Kelantan aka 'sugho'....nak buat bukan mudah.....dulu2 mak dok buat, meletup2 dalam kawah.....masak dari pagi sampai petang baru siap........makan pulak dengan telur dadar hiris halus......sedapnya!!!  aaah....kempunan saja le sbb versi kat sini tak kena langsung ngan anak tekak saya.....saya mmg tak boleh makan......saya tetap setia ngan versi negeri sendiri......apa nak buat.....tekak saya masih jati lagi dan akan tetap gitu sampai bila2.....huhu.....

Gambar kredit to K Samsuria @ fb

  Buah Tanjong dan Jala Mas ni kuih tradisi kegemaran saya sejak kecil.....peberet anak teruna saya jugak.....dok di sini kalau pun ada yang jual, tak setanding tempat sendiri.....buat sendiri pun saya tak nak sbb kena makan air tangan orang2 pakar yang buat gak.....lain rasa dia....huhu.....



Gambar kredit to Google

Bubur Asyura

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...