~Menu Iftar 2012 - Udang Goreng Berempah~

Dah masuk hari ke 3 berpuasa dah pun.....so mcm mana uols?  Baru berkesempatan untuk masak on d first day sahaja sebab hari kedua en suami ajak berbuka di luar....maklum le....masih dalam mood hari minggu on d second day puasa kan.....saya keletihan sebenarnya sebaik lepas sahur tu....maklum le, kita ni bukan surirumah sepenuh masa, kerja2 banyak tertangguh pada hari minggu.....hari Ahad tu saya kemas2kan dapur, kemas2 rumah, sapu lantai, mop lantai, lipat2 baju.....bila tengahari saya dah flat dah....en suami kata dia kesian, so dia soh rest sbb nanti nak ajak saya ngan anak2 berbuka di luar....menu untuk hari ni dah siap fikir semalam, so tengahari ni just keluarkan bahan2 beku dalam peti ais.....esok le kita tengok apa lagi menunya ya....hehe....

Orait....ini sebahagian menu iftar untuk hari pertama actually....kali ni saya x mau boh semua menu under satu posting sbb nanti susah nak search nama2 lauk....so saya boh solo gitu.....1 menu 1 entry....mudah nak cari kan....



~UDANG GORENG BEREMPAH~
Idea Asal: Majalah Rasa
Ubahsuai oleh : Nina


Segenggam udang tanpa kulit (saya guna frozen type)

Bahan Kisar :
1 ulas bawang besar
2 ulas bawang putih
1 inci kunyit hidup
1 batang serai

1 camca besar serbuk kari daging
1 sudu kecil cili giling
2 camca besar sos cili|
2 camca besar sos tomato
1 camca besar sos tiram
1 batang kacang panjang - dipotong2

Panaskan minyak.  Tumiskan udang terlebih dahulu.  Kemudian masukkan bahan kisar bersama dengan rempah kari dan cili giling.  Gaul sebati.  Kemudian masukkan sos cili, sos tomato dan sos tiram.  Masukkan garam dan gula secukup rasa.  Akhir sekali masukkan kacang panjang dan biar sedikit kering.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...