~Citer Kebun 'Petite' Saya~

Projek mini kebun ni dah lama berhajat nak buat.....tanah tak ada, maklum le....umah kampung saja, ruang tanah pun dah takde....kawasan dalam umah penuh berturap simen, jadi tak boleh dah nak bercucuk tanam.....nasib baik umah kedudukannya pada jalan mati, maka guna le tanah sekangkang kera yang ada di luar pagar umah untuk buat tanam sikit2....

Kebanyakan pokok2 yang ada sebelum ni dah ditanam dalam pasu, tapi semasa proses pengubahsuaian rumah dekat setahun tu, banyak pokok2 sudah mati dek kerja2 tak 'berhati perut' en kontraktor.....mujur le ada yang tetap bekerjasama untuk terus hidup dengan subur......

Untuk buat kebun ni guna sahaja apa yang ada, kira recycle barang yang ada saja....tak de fancy2 ala2 kebun inggeris seperti diidamkan, tak de fulus dan tak pandai nak merekacipta le pulak....buat je le mana yang boleh buat gitu.....


Aloe Vera - pokok ni mmg baik hati, tak pernah pun guna, tapi tumbuh subur di dalam pasu sampai berhimpit2 keluar dari pasu pun ada.....belum alihkan lagi ke pasu yang besar....tengah fikir nak buat camne....


Pokok yang wajib ada untuk kegunaan di dapur....sudah kontot pokok2 ni sebab sudah ditebas oleh en suami.....gara2 tumbuh terlalu subur sampai dah jadi cam semak.....terlalu banyak.....sekarang ini je yang tinggal.....dan satu lagi en suami semai dlm pasu takut pupus semasa proses tebas2 aritu....


Daun Kunyit - alahai....hidup segan mati tak mau pokok ni asal2nya....asal2 saya tanam atas tanah.....tapi tak bape nak hidup....lalu saya korek dan saya tanam dalam pasu.....nampak subur, saya alih semula ke atas tanah.....harap2 beranak pinak le lepas ni ya.....


Daun Kari - hmm...yang ni tak payah sibuk2 nak semai sebenarnya....dari sepokok sekarang dah tumbuh2 melata.....cuma asal pokok yang besar dah ditebang.....


Pokok Serai - tanah makin susut, menyebabkan serai pun sumer dok tinggi dr tanah.....ni kira sisa2 yang tinggal, dari serimbun pokok sebelum ini....


Pokok Limau Purut - yang ini saya baru tanam, ada satu lagi pokok yang dah besar tp rasanya yang tu nak kena cantas sikit nanti sebab dok tepi ngan bendang.....karang traktor lalu nak tuai padi, abis kena tebang lak....


Pokok Mint - tak tahu tanam untuk apa...tapi hajat nak tanam pokok herba mmg dah ada....dah berpaket2 beli bermacam jenis herba cuma tak mula tanam saja lagi....kena beli tanah dulu sbb tanah asal di sini berbatu2....sangat keras.....ini bukan saya tanam dari biji, yang ni saya beli pokoknya dan biarkan berakar sebelum saya semai batangnya sahaja....now daun2 dah tumbuh, alhamdulillah....


Pokok Parsley - saja2 tanam....banyak sebenarnya sbb aritu main semai hentam2 aje....sampaikan rapat2 tumbuhnya.....ni dah alih2 jarak2kan sikit...


Daun Kaduk - pokok ni pokok feberet saya....bawak dari Kelantan lagi.....kat umah mak berlambak.....masa proses ubahsuai umah aritu, saya ingat pokok ni dah mati ditimbun simen2.....rupanya masa kemas2kan laman depan tu, terjumpa pokok ni masih terkontang kanting ada sehelai dua daun, masih hidup rupanya.....saya cabut dan saya semaikan semula di dalam pasu.....pasu besar, biarkan pokok2 tu hidup sorang2.....karang nak menjalar senang sikit.....moga2 hidup subur lepas nih....


Pokok Cili Api - beli dari Cameron Highland.....lebat berbuah....ni dah dogol sebab dah petik2 sumer yang dah masak dan buat jeruk....


Ini le pokok limau purut yang dah besar....dok tepi bendang.....


Pokok Mata Kucing - sedang berbuah....


Daun Pandan - semai dalam pasu.....biarkan aje le....


Yang ni bukan saya yang tanam.....hehe....ni le padi yang sedang tunggu untuk dituai....


Pokok Belimbing - dah lama tanam.....nampaknya dah mula nak berbuah sulung.....


Rupa kebun yang ntah apa2.....tengok tu.....tu le dikatakan recycle....hehe.....yg kotak2 kuning tu grill umah lama....sayang nak buang, buat je jadi pagar.....sekali ngan tingkap kaca umah lama.....bata2 guna lebihan dari renovate rumah dulu...



Nanti saya nak penuhkan lagi rupa kebun cinonet nih.....

2 comments:

Grand Dish said...

rajin bercucuk tanam. sy tak boleh lansung bercucuk tanam. mama kata tangan panas...berpuluh2 benih disemai pun xde yg hidup...:)

Babybatriesyia said...

Grand Dish : tak de le rajin sangat pun....tp lately ni rasa nak bagi mata sedap memandang dr tengok semak2 menimbun, baik le tanam pokok2 yg leh guna....hehe.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...