~Menu Iftar 2012 - Masak Lemak Telur Itik~



Tak tahu pernah boh resipi mcm ni sebelum ni ke tak.....apa pun, saya taipkan aje le resipinya ya.....ini kegemaran anak kedua saya....masak stail gulai lemak mcm ni.....ni pun soh saya buatkan lagi....pening bila dlm satu rumah tiap sorang lain2 citarasanya.....sbb tu lauk saya kena mcm2.....kena pk selera orang yang pelbagai.....saya sendiri bab makan2 tak kisah sangat sebenarnya.....leh makan telur goreng ngan kicap pun jadi dah.....

~MASAK LEMAK TELUR ITIK~

3 biji telur itik

Bahan kisar
2 ulas bawang merah
1 ulas bawang putih
2 hirisan nipis lengkuas
 2 hirisan nipis halia
3 biji cili kering

1 batan serai - dititik
1 keping asam keping

1 kotak santan @ secukupnya
Air secukupnya
Garam/Gula secukupnya

Masukkan air dan santan di dalam periuk dan campurkan semua bahan kisar bersama serai dan asam keping.  Biarkan hingga mendidih kemudian masukkan telur satu persatu....kecilkan api dan jangan kacau, tunggu hingga telur sudah agak masak kuningnya...baru digaulkan sekali sekala.

2 comments:

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

assalam nina...

slmt berpuasa nina..

ni kalau mak kita panggil gulai rebah bangun.. hihi... mmg sedap.. tak pedas sgt sbb guna cili kering tu kan..

Babybatriesyia said...

Ratna : waalaikummussalam.....selamat puasa.....ooo....tak tahu lak panggil gulai rebah bangun hehehe.....nina ni mana reti nama2 gulai ni....sumer main taram ikut suka je....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...