~Selamat Tahun Baru 2012 N Citer Kontraktor Melayu~


Eh...umah tak siap pun nak citer ke? huhu....penat seyy.....ingatkan ujung tahun leh angkut2 barang masuk umah baru......rupanya haru je.....tak siap gak.....smlm perang sms lagi ngan kontraktor.....bayangkan betapa sakitnya hati dengan penjelasan kontraktor.....umah kami maka rasanya wajar kot kalau kami komplen dan sebagainya....katanya kami masuk campur banyak sangat hal urusan rumah.....adus....tolong le....kami dok sebelah sahaja....progres umah kami nampak hari2.....

Nak jadi citer, as usual tabiat saya suka reiki2 kerja, bukan saya saja nak komplen2....tp kalu kerja mmg teruk, apa u all nak buat....tengok saja???  Saya mmg tak puas hati, kebetulan mlm sebelum tu hujan lebat.....pagi2 tu hubby masuk umah bagitau umah baru bumbung sumer bocor.....giler u all.....belum duduk bumbung dah bocor....apa citer tu.....mmg mengamuk sakan le kami.....kami snap2 sumer tempat yang bocor.....pastu terus sms kontraktor bagitau situasi tu.....dia leh sms kami balik bagitau jangan risau dia dah ada tukang.....tapi mmg b****** punya tukang, sbb kami bagitau dia orang buat dek leh jawab....."biasa le tu, lubang2 paku le tu".....ooo giler menyampah rasa nak hempuk orang tua tu.....pastu saya snap2 kerja2 tile yang cina buat, yg kontraktor saya upah.....saya tak puas hati.....naik2 je tangga saya nampak tile tu senget....mmg saya tak mengaji part tu, tapi giler punya senget......mata kasar saya leh nampak....kebetulan hujan, abis air bertakung sebelah.....dah le tile dalam umah dah siap buat, lantai koridor luar yang direnda sama tinggi dah ngan tile umah....tu belum boh tile lagi kat koridor tu.....cuba bayang kalu hujan, tak ke air masuk dalam umah....

Kami antar sms lagi kat kontraktor bagitau tile tu condong......dia leh jawab "biasa le lantai kena condong kalu tak mcm mana air nak turun"......pang!!! jawapan paling bodoh saya pernah dengar.....cuba bayang.....kalu bilik air atau koridor luar saya leh terima utk air turun, tp ni kat ruang tamu tingkat atas.....dah le condong ke bucu dinding yg tak dak lubang air.....tak ke jawapan giler tu.....

Saya dan hubby tak puas hati, kami berbalas sms......bila kami cakap banyak, kontraktor kata kami tak patut campur tangan urusan umah tu sbb dia kata kalu kontraktor lain kena tunggu umah siap.....iya? Law giler mana yang dia pakai saya tak tahu....dia lupa agaknya kami buat umah ngan dia tak dak perjanjian black n white pun.....dia nak ke bila dia cakap umah siap 100% dan masa tu kami inspect umah dan tak puas hati, kami nak soh dia roboh sumer sekali.....dia sanggup ke tanggung kos baiki sumer?......Mmg ayat2 sms dia dah berbaur perang ngan kami......hubby saya dah naik angin, saya pun sama tak puas hati.....dah le tengah penat kena mengecat sendiri ruang dapur, pintu dapur dan urusan kerja2 tile di dapur kami upah tukang sendiri.....2 hari saya bergelumang ngan cat.tapi kerja2 dia tetap mcm kura2 gak geraknya.....bila kami tegur kerja tile tukang dia, dia leh pulak balas kata kerja tile kami pun timbang air tak sama.......fuuh.....dia mmg nak cari gaduh......eh....lantak le janji yg tu kita urus sendiri, bukan tolak upah dia pun.....paling2 tukang tu kami leh tegur dan leh pantau.....

Smlm kami sepakat panggil tukang tile kami datang tengok sendiri kerja2 tile kontraktor.....kami nak tanya gak betul ke cara kontraktor jawab pasal tile tu.....sbb sebodoh2 kami pun, tengok ngan mata kasar pun leh tahu kerja yg elok camne....paling2 tukang tile kami buat tak nampak buruk dia pada mata kasar berbanding tukang tile kontraktor......lepas2 je bincang, hubby sms kontraktor soh stop kerja2 tile tukang dia.....mmg nekad dah.....sblm tu mmg cakap dah kat hubby stop le ber'sms' ngan kontraktor, sbb kontrator kami ni susah nampak batang hidung.....asik mengelak bila soh datang jumpa kami....kami lak yg kena terhegeh2 cari dia.....bila kami sms mlm2 nak jumpa dia leh jawab urusan kerja tak leh bawak ke rumah, guna time kerja je......eeee......bengang tul.....ok...sambung yang tadi, agaknya bila baca ayat sms hubby yang nekad tu, terus kontraktor tepon.....kalu tak jangan harap nak tepon tau......bila kena cakap direct, mmg dia kecut perut......hubby banyak kali ulang ayat dia (ada ilmu tak dak kemahiran tak guna gak - tu ayat sms kontraktor kat kami konon nak cakap dia je bijak pandai, kami ni takat pandai tengok ngan mata kasar, buat tak leh tak semesti jadi) bila kami cakap pasal kerja tile tu.....kami cakap tukang tile kami ada di sebelah tengah berbincang.....masa tu ayat dia tak jadi dah cam ayat sms dia......masa tu gak hubby cakap soh stop kerja2 tile tukang dia, soh ketuk sumer sekali balik......tapi cakap terus terang tak mau guna khidmat tukang tile dia tu dah.....kami cakap nak guna tukang tile kami......sembang punya sembang akhirnya dia setuju.....dia mmg dah rugi sbb dah bayar separuh kat tukang dia kata tp tak ke lagi rugi kalu lepas ni sumer kena ketuk dan buat balik?  Awal2 dulu kami dah tanya dan bagitau dia kami ada tukang yg boleh buat tile, tp dia buat keras tak mau terima konon nak cari yang paling murah.....tup2 tukang kami ambik sama je ngan tukang dia.....

Smlm 2 kali kontraktor telefon, agaknya rasa bersalah giler ngan ayat2 sms dia kat kami...siap mintak maaf.....siap tanya pulak kami lantai tu nak buat camne.....sblm tu cakap bukan main bodoh sombong  dan tak mau dengar pendapat kita......kami cakap kami ni tak dak ilmu, tak dak kemahiran, la ni senang2 kami soh tukang dia pecahkan sumer tile2 yang dah buat.....nak tak nak bilik tamu atas tu kena up lagi lantai dia.....tak boleh sama tinggi ngan koridor luar.....itu pemahaman kami yang tak pandai bab2 bertukang nih.....dan tukang kami cari sendiri.....senang citer.....kami pun tak pening kepala....baru rasa lega tau tahun2 baru ni......kalu tak stress gile2 kami pun.....

Ini le kontraktor melayu.....yang tak boleh terima pendapat orang.....kami ni tuan umah yg bukan berurusan jual beli umah belum siap ngan syarikat pemaju perumahan, tp dia renovate umah kami dan berurusan direct ngan kami.....tak patut bila dia kata kami tak leh campur tangan....sedangkan dia patut tanya mcm2 ngan kami bukan buat ikut suka dia rumah tu.....harapkan dia pantau rumah, langsung tak nampak....bila kami cakap dia tak pernah datang, dia cakap takan dia datang nak bagitau kami.....habis tu....bila masa kami boleh bincang ngan dia kalu dia datang tak bagitau.....apa yang dia expect? kami duduk depan pintu hari2 kerja tunggu dia???.....Ya Tuhan.....mmg bad experience sungguh ngan kontraktor Melayu sorang ni.....highly not recommended ya......sakit jiwa berurusan ngan dia.....adus....saya tepuk dahi hari2!!!!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...