Wednesday, September 30, 2015

UPDATE SIKIT CITER KEBUN DAN KOMBUCHA TEA


Kebun tak banyak nak update....cuma hari2 tunggu perkembangan ada ke tidak. Jika ada rasa happy tak keruan le gitu....jika tak sedih je rasa sbb tak menjadi kan....semalam gak tanam semula anak pokok kemunting, ni kira dah kali ke 3 tanam.....2 kali dah membazir duit tp demi nak tanam jugak pokok tu saya beli dan beli.  Hidup atau tidak, tidak diketahui le lagi nasibnya.  Yang sebelum2 ini dalam masa seminggu dah leh nampak nasibnya, tunduk segan tak mau tegak2....dlm masa seminggu sumer daun luruh dan terus mati.  Nanti kita tengok camne perkembangannya.  Tengah tunggu jambu bol kegemaran masa kecik, dulu2 pucuk muda buat makan ngan garam kasar....alahai, tak sabar tunggu pokok sampai.....sekali ngan jambu bol order gak pokok abiu ngan pokok markisa.  Nanti kita citer lain pasal pokok2 tu bila dah sampai.

Oh ya, yang di atas ni pokok sirih cina atau ketumpang air tumbuh besar dalam pasu pokok limau purut, saja biarkan sbb ada merata tumbuh.  Nanti2 boleh kutip2 campur2 semua buat masak.  Belakang tu pokok bunga telang, tak alih2 dr pasu....dah tinggi menjulang....nanti alihkan....dah ada 2 pokok tanam di dalam kebun, nanti alihkan yg ni sekali.


Yang ni pokok tebu selasih.  Tanam bukan le untuk dimakan, saja untuk hiasan.  Tebu ni warnanya hitam, daunnya pun ada sedikit hitam.  Sepatut tebu ditanam di atas tanah, tp saya dah tak de ruang atas tanah, patut tanam serong, saya cucuk tegak je dalam pasu.  Tumbuh jugak le.....ada le 4 pasu untuk tebu selasih nih.  Tebu telor pun ada, yang tu nanti saya snap sbb masih kecik, yang selasih ni cepat naik, yang tebu telor walaupun tanam masa sama baru je keluar 3-4 anak pokoknya.


Yang ini keratan batang, kalau tak silap saya pecah beling, tp saya lupa kalau2 tercampur ngan pokok bismillah.  Jadi kena tunggu besar le nampaknya baru leh cam ini pokok apa.  Ini padahnya bila beli keratan batang untuk beberapa jenis dan lupa nama keratan tu.  Saya main cucuk2 je dalam pasu dan ternyata mmg mudah je bertunas.

Kebun sekarang tengah dikemaskan.  Mana2 anak pokok yang disemai di koridor atas rumah, sekarang dalam proses alih2 sumer ke kebun.  Kita tengok le boleh survive ke tidak memandangkan cuaca sangat2 panas dan daun2 mudah je terbakar.


Ini lak percubaan kombucha tea.  Baru belajar menternak.  Dapat hadiah cendawannya dari kawan, baru 2x salin air jadi tak banyak lagi anak2 cendawannya.  Yang dlm botol tupperware tu dah masam dan boleh menggantikan cuka  dalam masakan.  Baunya bila dah masam tak ubah mcm cuka epal.  

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...