Tuesday, September 1, 2015

KEBUN KU : SIAP MENGEMASKAN KEBUN!!


Rasanya ada 5% lagi x selesai....tanah 1 ela dah ulang usung utk ratakan tinggi rendah tanah, bata 500 biji siap susun mana yg patut, pokok dah siap masuk dlm kandang masing2.....tinggal nak beli tanah hitam utk bagi tinggi sikit tmpt tanam pokok....tp semalam sumer nursery tutup le pulak....stop le kejap kerja....hasil kerja keras nak buat kebun sekangkang semut ini rasanya dpt le tangan kasar ngan bina muscle huahuahua....patut le tukang urut selalu ckp bahu gue ini keras gituh...selalu angkat berat...tp penatnya tuhan aje yang tahu...tak terkata....tp sebab fikirkan tak mahu selerakkan kawasan depan rumah nanti jiran marah, maka paksa diri 3 hari berturut2 bekerja keras siapkan semua kerja.

Jemput le cuci mata di kebun sekangkang semut hamba.....terasa seperti dah tak cukup tanah tp rasanya masih banyak pokok yang belum ada dalam simpanan.  Sekarang semua pokok terpaksa le berhimpit2 mencari ruang, share sedikit seorang sahaja.


Dlm petak : Pudina, Pegaga, Daun Kunyit, Pandan Biasa, Pandan Wangi, Pepangi, Lemak Ketam, Temu Pauh

Koridor atas ada cekur hitam, cekur hijau, cekur batik, bangun2, belalai gajah, beluntas, kemangi hitam, kemangi hijau, kesum, kaduk, stevia, kunyit merah, temu pauh, ginseng jawa,


Petak atas : Cemumar Hijau, Cemumar Hitam, Serai, Mulberry, Turi, Kesum, Pucuk Midin, Patah-Patah...yg bertudung tu petak sayuran bersama pokok durian belanda, mempelam telur, mempelam harum manis


Kiri ke kanan : Kacip Fatimah, Belimbing Tanah, Jintan Hitam, Cekur Batik, Lengkuas. Depan: Akar Dani, Gajus


Ruang yang masih tak kemas.....tp by semalam sumer dah selesai dikemaskan.

Kiri ke kanan: Capa Sembong, Asin-Asin, Susu Beruang Merah, Bunga Kantan, Kacip Fatimah

Dalam proses nak tanam cuma pokok Derhaka Mertua...yg tunggu stok sampai cuma serai wangi, serai acheh, halia bentong, tebu telur, tebu hitam, ubi kayu....alamak....mana nak letak kikiki....masih berhajat nak dapatkan pokok salam, mata itik, serai kayu, tenggek burung.....tp rasanya kena cari pasu besar if nak tanam yg tu.....space tanah dah tak mengizinkan pokok besar2 ditanam atas tanah lagi....

Berkebun betul2 ambik masa....lagi2 menyemai dr anak benih....ada yang kuar, ada yang tidur terus.....tak tahu nak kuar ke tidak...apa pun memadai le apa yang menjadi setakat ini.....ada yang dah alih ke batas di bawah....yg ni sumer tak berani nak letak kat bawah, semua saya semai di koridor atas......jadi selamat le dari en2 siput.....

  

Ni anak arugula ngan tomato ceri...

  

Ini timun batang dengan kacang renek...

  

Kacang Buncis dengan butternut squash


  

Cili Jambak ngan Cili Solok...


Bendi

 

Testing teknik hidroponik.....bayam, salad, sawi sumer dah naik, ketumbar je tak naik2 gak....


   

Semaian baru....ini semua jenis2 sayur bukan tempatan so tak tahu leh naik elok ke tidak....tawakal sahaja le...

Banyak lagi sayuran lagi seperti bunching onion, carrot mini, lettuce yang dah kuar tp masih terlalu kecil n sangat fragile....


Ini adalah anak bunga safflower.....bunga safflower adalah cheaper version pengganti saffron yang merupakan sejenis bunga pewarna termahal di dunia.  Saya dapat percuma anak benih ini semasa pembelian benih dari China.  Di bawah ini le rupa bunganya.  Harap2 membesar bagai johan.



2 comments:

Anonymous said...

Salam. Nak tanya mane ade jual benih jintan hitam?

Baby Batriesyia said...

Salam....saya guna anak pokok beli dr nurseri.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...