Thursday, September 10, 2015

KEBUN KU : UPDATE KEBUN AND TAMBAHAN POKOK BARU LAGI

Mengemaskini sedikit citer pokok2 di kebun mini....ada yang berusaha menumbuhkan diri, ada yang senyap membisu seribu bahasa hehe.....apa2 le ya.....apa pun, yang dicambahkan dlm 10 hari lepas sudah selamat mengeluarkan diri, tapi tempat nak dialihkan pulak tak ada.....jadi biar di situ aje dulu....siap cambahkan pokok moringa mcm le ada tanah nak disemai nanti.....ku jadikan ala2 bonsai boleh dak??? hehehe......


Jangan heran tengok sumer condong ke situ.....mencari cahaya matahari le tu sbb pagi2 matahari halanya dr situ....jadi sumer pun pakat le condong mcm menara condong gayanya....


Ini antara yang nampaknya tetap setia membesarkan diri.....pokok kacang renek....2 pokok cuba tanam kat batas di bawah, yang ni di atas koridor....tengok2 yang dekat batas tak sampai sehari letak dah compang camping daunnya....ada pulak cik ulat sedap duk makan.....jadi dah fobia nak letak kat bawah....


Yang besar ni pokok bendi ...yg lain lupa tagging jadi tak ingat pokok apa dah....boleh gitu....kita tunggu dia besar aje le....


Ni pokok ketumpang air, tumbuh dalam pasu pokok daun kaduk...banyak le pulak anaknya.....dalam pasu2 di bawah tak jumpa pulak.....since pokok ni berguna dan boleh dimakan, jadi dibiarkan sahaja hidup dengan pokok kaduk....sebelah tu pokok kacang buncis....pandai dah melilit, dah abis batang kayu tu dia panjat, dah lilit tali rafia tp mcm kecik je tmpt melilit yang ada.....tngk le mcm mana dia nak lilit lagi....


Tambahan baru dalam kebun, pokok limau kiah ngan pokok tenggek burung.....beli dari Seri Subuh....delivery ngan KTM....mmg terbaik nyer packaging, tanah pokok pun kedap elok, siap berpagar ngan tali lagi.....petang nanti kita tanam ya....


Ini pokok buluh madu yang dulu tanam dalam pasu....pastu pindah ke tanah gara2 hampir mati....eh hidup elok pulak.....3-4 hari lepas nampak rebung keluar, rendah je lagi.....arini tengok dah naik dekat 4 kaki dah....tup2 tengok2 belakang ada keluar lagi satu rebung....tp saya tak berapa makan sangat rebung jadi biarkan je le sampai jadi buluh.....


Ada dua lagi tambahan tak termasuk ulam raja....gelak je en hubby bila ckp beli ulam raja sbb sebelum ni tumbuh merata liar je....tp bila nak, satu pun tak jumpa....nak tak nak beli gak le.....yang ini pokok ubi kemili atau ubi keling ngan pokok sambung nyawa ungu.....esok sambung nyawa batik lak sampai.....yeay.....

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...