Thursday, August 19, 2010

~Menu Buka Puasa 8~

Menu buka puasa hari ke 7 x de, sbb berbuka kat luar......so terus je le ke menu hari ke 8 .......amacam pose? ada baik? hehe......so kita terus ke menu yang disajikan untuk hidangan berbuka puasa smlm......

KERUTUB BURUNG PUYUH


Ni kira masuk kategori malas sungguh nak masak sbb langsung tak ikut cara betul buat kerutub......hehe.....janji ada rasa dan leh ngapp!!......resipi aku bukan resipi tradisi buat kerutub ya.....so jgn le ada yg kutuk2 lak kata tak sama resipi orang2 tua......aku nyer ni versi malas nak pk step yang betul.....masak ni ikut suka hati le nak boh apa pun......salah ke tak salah ke, janji sedap pada yg nak makan......hehe....

Bahan:
Buruh Puyuh (of course le kan....dah nama kerutub burung puyuh hehe)
Garam

Puyuh dibersihkan dan dilumur dengan garam.  Goreng sehingga separuh masak.  Terlebih garing kang isi keras lak sbb puyuh yg ini isinya pun kurus je......

Bahan Tumbuk :
Bawang Merah
Halia
Bawang Putih

Buah Pelaga
Rempah Kerutub - beli kat kedai FAMA Shoppe.... stok rempah dr kg dah abis
(dijadikan pes)
Santan secukupnya
Garam dan Gula untuk perasa

Tumis bahan tumbuk bersama buah pelaga.  Masukkan pes rempah kerutub dan tumiskan hingga pecah minyak.  Masukkan santan secukupnya bersama sedikit air jika mahu sedikit kuah.  Masukkan garam dan gula sebagai perasa.  Kemudian masukkan burung puyuh tadi dan kacau2 hingga sebati.  Biar sebentar, barulah diangkat.

SUP SAYUR DENGAN TOFU TELUR


UDANG MENTEGA NESTUM


Bahan A

Udang yang besar (nak guna kecik pun tak dak hal tp kurang kick le)
Garam
Lada Sulah
Serbuk Kari

Perap bahan2 ni ngan udang pastu goreng kejap.

Bahan B
Telur secukupnya (dlm 2 biji saiz besar)
Mentega dlm beberapa sudu
susu cair sedikit

Kacau bahan ini bersama.

Bahan C
Daun Kari
Bawang Putih - potong halus
Bawang Merah - potong halus

Bahan D
Nestum
Garam/Gula

Tumiskan bawang putih ngan bawang merah bersama daun kari hingga naik bau.  Masukkan udang tadi dan gaul rata.  Kemudian masukkan bahan B tadi, kacau2 hingga kering.  Masukkan garam/gula jika perlu.  Akhir sekali masukkan nestum.  Gaul rata.

TELUR BUNGKUS


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...