~Menu Buka Puasa 1~

Rasanya macam dah berkurun tak menjenguk blog......ntah pasal apa angin malas banyak betul sekarang ni.....bercampur lak ngan demam sejak seminggu dua yang lepas, terus aku tak berminat nak update apa2......minggu lepas ada le aku pi ikut hubby main golf ngan archery.....oooo jangan tak tau demam2 pun kena cuba gak......specially bab archery (memanah)......tapi lama benor dah aku tak pandai balancing tangan ni.....hehe.....akibatnya yang aku panah adalah rumput2 di bawah......hahaha......apa ke hal yang aku panah rumput tu pun tak tahu le....agaknya sbb lama betul tak pegang apa2 yang berat.....dulu masa pegang M16 pun aku boleh shoot tepat je sasaran......tapi ngan archery ni agak susah lak aku rasa nak fokus sasaran......

Ok le....tinggalkan dulu pasal tu, meh kita citer pasal bulan pose ni......bulan penuh keberkatan ni.....hari pertama dah lepas.....dah selamat berbuka puasa pun kita sumer......seminggu sebelum puasa kepala aku dah ting tong ting tong fikir apa le yang aku nak masak tiap2 hari ni.....peningnya berfikir mengalahkan nak prepare kertas kerja le pulak.....kiranya bulan pose mmg bulan bersejarah le sebab ini le satu2nya bulan yang aku gerenti masak tiap2 hari....haha.....menu lak tak leh sama, kena luar dari kebiasaan dok masak selalu......

Orait.....meh kita citer pasal menu berbuka hari ni....mula2 dalam kepala dah set nak buat ikan percik.......pastu entah mcm mana leh tertukar le idea tu last minute.....bukan apa, teringatkan daun pisang yang aku beli kat Tesco......so aku rasa sesuai le buat stail2 ikan bakar....seperti biasa, dah jadi tabiat aku tiap2 tahun share menu2 buka puasa......menu merata2 aku ambik, google tenet le, majalah le, hentam sendiri le.....oooo....sumer ada.....yg penting bagi aku tetap menu boleh campak2......kdg2 nak tengok apa bahan je, pastu cara suka hati je.....sbb aku tak minat nak sukat bila masuk bab lauk pauk ni......rasa mcm tak cool je....hehehe......

Ayam Masak Berempah
Source : anissdairy


Bahan2

Ayam (dipotong kecil2)

Dikisar
Bawang Putih
Bawang Merah
Halia
Lengkuas
Serai (dlm sebatang)
Serbuk Kunyit
Serbuk Ketumbar
Serbuk Jintan Manis
Serbuk Jintan Putih

Sedikit air asam jawa
Air secukupnya
Garam/Gula secukupnya

Gaulkan ayam tadi dengan semua bahan kisar.  Panaskan kuali, masukkan minyak.  Masukkan bahan tadi bersama dengan air asam jawa dan tudungkan, biar menggelegak dan kuah menjadi pekat. 



Sambal Belacan

1 ulas bawang merah (yg besar)
2 biji lada merah
6 biji cili padi
Sedikit belacan
Air Asam Limau Nipis
2 biji ceri tomato
Garam
Gula

Semua bahan di atas dikisar bersama.

Sayur Kangkung Goreng


Kangkung - dipotong2

Bahan Tumbuk
2 ulas bawang putih
1 ulas bawang merah
Satu sudu besar ikan bilis
1 sudu kecil udang kering

Hati dan Pedal - dihiris
Sos Tiram secukupnya

Tumis bahan tumbuk hingga naik bau.  Kemudian masukkan hati dan pedal, goreng seketika.  Kemudian masukkan sos tiram dan kangkung.  Kacau hingga masak.

Ikan Bakar Ala Portugis


Yang ini konon nak meniru satu menu yang pernah aku makan kat Tambun, Perak....Ikan Bakar Portugis.....walaupun pedas tapi sangat le enak.....tu pasal menu Ikan Percik bertukar jadi Ikan Bakar Ala Portugis.....ala-ala je le kan sbb tak tahu cara membuatnya.....cuma yang aku tahu dia guna daun limau purut dan lada merah.....sbb mmg boleh rasa......

Bahan2
Ikan Selar Kuning (besar)

Bahan Kisar
Buah Keras
Cili Merah
Bawang Merah
Serai
1 sudu besar serbuk cili
6 helai daun limau purut
Air limau nipis (dlm 2 sudu besar)
Sedikit kicap pekat
Garam dan Gula secukupnya

Tumiskan semua bahan kisar dengan sedikit minyak.  Sediakan ikan di atas aluminium foil, dialas dengan daun pisang.  Taburkan bahan tadi di atas daun pisang, letakkan ikan dan tutupkan lagi dengan lebihan bahan kisar.  Tutupkan atasnya dengan daun pisang.  Bakar sehingga ikan masak sepenuhnya.

Ikan dimakan dengan sambal belacan bercampur dengan kicap....



Last sekali, Sup Kaki Ayam.....yang ni kena prepare sebab masa pi Tesco kakak siap ambik kaki ayam ni.....suka sangat dia makan kaki ayam.....nak buat kerabu takut lak tak termakan dek pedas nanti.....so sup je le yang paling mudah.....


Orait.....tamat sudah sesi menu buka puasa hari pertama.........

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...