Monday, August 23, 2010

~Kuih Akok~


Dah lama aku berhajat nak buat sendiri kuih akok ni (akok kedut.....aku panggil akok gula merah sbb tak syok aa boh nama kedut2 nih hihi.....yg penting ini AKOK)......yg penting mula2 kena cari acuan dulu......acuan antik nih.....dpt dr mak.....siap ngan tutup utk letak bara api/arang......dulu mak bakar guna dapur arang je......tp jenuh le berasap dlm umah kalu guna arang......tukar teknik, dah le berat giler bekas dia, tapak lak tak sama rata.....penat betul nak menyiapkan akok ni pun.....

Tapi itu le....kuih2 tradisional ni kalu ikut bahan2 tu jauh lebih mudah dr nak buat biskut.....tp belum tentu jadi pun kalu buat......kepakaran orang2 tua mmg nak kena ambik tahu gak, part ni ralat le sbb tak pernah berminat nak belajar buat jala emas ngan buah tanjung, dua lagi kuih kegemaran aku.....

Tak pe le.....meh tengok bahan2 nak buat.....

6 biji telur Itik


170 gm gula nise / gula manisan


50-60 gm tepung gandum


200 ml santan pekat (aku guna 150 ml santan pekat + 50 ml air - balance santan dr memasak je hehe)


Daun Pandan
120 ml air
Minyak - utk melumur acuan

Cara membuatnya:

Panaskan air dengan gula nise bersama daun pandan.  Kacau hingga gula hancur, biarkan suam, ketepikan daun pandan.  Kemudian sediakan blender, masukkan telur itik, santan dan adunan gula nise tadi.  Blend hingga sebati.  Tapis adunan sebelum digunakan.


Panaskan acuan akok tadi.  Kemudian lumurkan minyak, panaskan lagi.  Barulah dituangkan adunan tadi dan bakar sehingga masak.  Adunan akan kembang dan kemudian mengecut bila dikeluarkan/sejuk.  Gunakan api atas sahaja untuk membakar kuih akok ni.


Baby ngan sesi ngap, first round buat mmg baby ngap sumer sekali......sebab aku guna gula yg jenis serbuk, jadi akok tak de le manis sangat.....sedappp......hubby pun setuju mmg sedap.....puas hati dpt buat sendiri.....lenkali kena upgrade lagi.....


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...