Wednesday, February 8, 2017

MENU BEKAL


Bekal arini buat extra, ikan talang masin goreng ngan lada kering n bawang besar.....ni pembuka selera en hubby le....saja je le tambah, anak2 sorang tak makan sayur, sorang lak sayur2 berdaun je makan, jadi lauk extra sumer mak ngan pak le dapat....

Pagi ni terlewat sikit bangun, gara2 semalam duk adjust mesin jahit coverstitch masih tak puas hati tak dpt nak jahit elok awal2 tu....jenuh dah setting, tengok2 jam dah kul 1 pagi....tutup mesin, tinggal dulu le...perut pun sakit tak bape selesa, terus tidur....jam dah gerak kul 5.30 leh lagi sambung tutup mata hahaha....

Anyway, sbb dlm kepala plan dan bersusun siap2, maka on the dot kul 6.30 siap masak.  Menu lain ayam masak merah bermadu ngan sayur campur goreng.

AYAM MASAK MERAH BERMADU

1 labu bawang merah (yang besar)
5-6 hiris halia muda
2 ulas bawang putih

Kisar halus bahan di atas

Ayam - dipotong kecil2, salut garam dan digoreng separuh masak
1 senduk sederhana cili boh
1 senduk sederhana sos cili
2 senduk sos tomato
Air secukupnya
3 sudu besar madu
1 sudu kecil pes asam jawa adabi (mix ngan air)
Garam/Gula
Daun Pandan - untuk mewangikan

Tumis bahan kisar hingga naik bau.  Masukkan cili boh dan tumis lagi hingga pecah minyak.  Masukkan gula sekali untuk warna.  Kemudian masukkan sos cili, sos tomato, madu, air asam jawa, air secukupnya dan ayam.  Perasakan dengan garam dan gula jika masih perlu. Jangan lupa simpulkan daun pandan dan masak lagi hingga ayam betul2 masak dan kuah sedikit pekat.



Ni menu hari Isnin....Ayam Gulai Darat ngan Telur Dadar yang dicampur ngan bilis dan bawang tumbuk.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...