Friday, June 1, 2012

~Ujian Menaip - kenangan back in 1991~

Typing Test

Tiba2 je terasa nak uji diri ngan ujian ni.....lama saya tak praktis.....walaupun sekarang dok menaip gak ari2 tapi sekadar buat sambil seronok2 buat kerja je le gitu.....

Ujian Menaip? Ni ujian wajib le tiap2 kali kelas semasa belajar dulu....sbb apa ambik ujian ni? sbb saya belajar bidang kesetiausahaan.....di ITM Pahang back in 1991.....selain belajar subjek2 lain yang sumernya adalah memerlukan ketangkasan minda, ketajaman pendengaran dan tangan sudah semestinya.  Kenapa pulak perlukan ketajaman pendengaran?  Sumer subjek yang saya belajar adalah bersangkut paut.....bila ambil trengkas, harus tangkas tangannya, seiring harus tajam pendengaran mendengar dictation dari pensyarah.....kemudian menyalin taip sumer tulisan2 cacing aka trengkas atau shorthand (shorthand adalah tulisan ringkas bahasa Inggeris).....mudah ke? Sejujurnya, saya tak kata mudah.....agak susah jika kurang praktis.....nampak seperti fun dan mudah apa yang saya belajar, tapi hakikatnya kalau tak de minat, belajar apa pun sumer tak jalan.....

Yang paling sukar bagi saya adalah untuk mahir dalam shorthand....sbb bahasa Inggeris tidak seperti Bahasa Malaysia.....sebutan Trengkas adalah jelas dan tentu ejaannya.....bahasa Inggeris pula berbeza.....apa yang disebut tidak bermaksud itu yang perlu dieja.....kerana Bahasa Inggeris mempunyai sebutan bahasa yang sama bagi 2 atau 3 ayat yang mempunyai maksud yang berbeza.....jadi harus mahir mengadaptasi apa yang di dalam karangan tersebut.....apa yang saya kagumi sewaktu belajar, kami semua adalah diwajibkan untuk menghafal kamus Oxford yang tebal giler itu!!.....tp berbaloi.....sebaik telinga tajam mendengar dictation, kami dah tahu apa ejaan yang betul untuk karangan yang diberi walaupun sebutan tersebut mungkin boleh dieja dengan ejaan yang berlainan.....

Sewaktu belajar, saya sangat seronok mencabar diri sewaktu ujian menaip.....make sure 100% error free.....agak susah tapi itu le, sudah sememangnya minat saya ke situ....jadi saya tekun dan memberi sepenuh perhatian pada asas yang penting....

Sudah lama ditinggalkan dunia tu so saya mmg dah tak berapa berani nak uji2 diri dah sekarang.....trengkas ngan shorthand pun hampir2 sudah terlupa...ooohh.....sayang ilmu saya nih....

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...