Friday, January 8, 2010

~Buah Tangan Dari Jerman~





Cuppies kali ni tempahannya datang dr Jerman.....untuk seseorang di Alor Setar, Kedah.....eh...eh.....bertuahnya badan penerima ya.....dari jauh bersungguh2 membuat tempahan untuk orang tersayang di sini......walau siapapun penerima kepada En Abbas, aku terharu dengan ingatannya kepada orang2 yang disayanginya....



En Abbas yang berada di Jerman sekarang ini menyerahkan bulat2 kepada aku untuk menyediakan apa sahaja mengikut cara aku....katanya buat le apa yang menarik.....jadi, aku katakan kepada En Abbas....cuppies sudah cukup menarik untuk diberikan, tak perlu yang besar2 dan mahal2...ingatan En Abbas tu yang lebih mendalam bagi penerima.....

Lama jugak aku berfikir.....mahu lari dari kebiasaan dengan warna2 pink atau yang seangkatannya bagi hadiah kepada seorang gadis....apa yang perlu aku buat ya? Lain yang aku fikir, lain pulak yang jadi bila tangan dah mula menguli fondant dan gumpaste tu.....hehe......biasa le....tengah2 dok buat, idea lain lak yang datang.....tapi oleh kerana telah diberi kebebasan, jadi tak ada masalah le untuk membuat apa2 perubahan kepada design cuppies tu....

Terima kasih yang tak terhingga kepada En Abbas yang membuat tempahan......oleh sebab payment yang En Abbas buat dlm bentuk euro, maka ada lak lebihannya.....kata En Abbas.....yang lebih tu rezeki aku le......tapi aku tak sedap hati lak, jadi aku make sure cuppies En Abbas mesti special dan lain dari kebiasaan yang aku buat......

Semoga En Abbas puas hati dan si penerimanya nanti akan gembira.....



Riben ni sebenarnya disapu dengan silver dust.....


Keseluruhannya aku puas hati, gumpaste aku uli sendiri sehari sebelum tu untuk biarkan dia matang sedikit.....aku sediakan khas untuk buat riben dan hiasan lain atas kek tu.....walaupun ngan cuaca lembap, gumpaste tu tak mengecewakan aku berbanding campuran sugarpaste/fondant ngan gumpaste yang pernah aku buat sebelum ni....mula2 aku dah tak yakin sbb masa tengah panaskan gelatin bersama ngan shortening tu, aku tertumpah dkt separuh jugak kandungan bahan tu....tapi baki yang tinggal aku adun gak ngan gula icing yang ada....sib baik jadi elok.....hehehe.......jadi lenkali, kena sukat lain le.....sbb resipi dah jadi lain.....ini kes nasib baik je le tuan-tuan dan puan-puan sekelian ya........


Gumpaste in the making.....

**NOTE : Gumpaste decorations are not meant to be eaten.....the purpose is just for decoration....so put everything aside before you eat the cake.....tadaaa!!!

2 comments:

Anonymous said...

ribbon purple tu ja ka yg xbole mkn?ka all decoration?

BabyBatriesyia aka NINA said...

nak makan tu boleh.......dinamakan gumpaste ni bila biar lama2 dia keras.....base tu dr fondant so dia lebih lembut....cuma kalu gumpaste tu rasanya x larat le nak gigit nanti sbb agak keras....untuk tujuan hiasan, bakers mmg added few things untuk tidak membiarkan hiasan tu mencair dek panas berbanding fondant....itu je....jangan risau ya....selalunya bila keras, boleh disimpan decoration tu utk hiasan peribadi....everything atas kek tu mmg edible...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...