Tuesday, December 20, 2011

~Red Velvet 2~


Red Velvet gak....tapi yg ni try resipi lain sedikit.....this one jenis yang a bit gebu sikit....so saya rasa tak sesuai bake dalam solo cup.....buat kek if nak a bit spongy ok le kot.....ini saja testing resipi red velvet yang lain....so far 3 version saya try dan satu version saya stick untuk guna ngan solo cup....utk kek saya suka tukar2 resipi dan cara.....red velvet ni selalunya saya rasa kek dia a bit tawar, tu sbb kena partner ngan cream cheese frosting, baru bangkit rasanya.....

~RED VELVET CAKE~
Recipe From : Baking 911
Olahan : Babybatriesyia

2 cawan tepung gandum
1/2 cawan serbuk koko
2 sudu teh baking powder
1/2 sudu teh baking soda
1 cawan buttermilk (1 cawan susu + perahan lemon - biar 10 minti)
4 sudu teh pewarna merah (saya guna americolor)
1 cawan butter
1 1/2 cawan gula castor
4 biji telur

Campurkan tepung gandum, serbuk koko, baking powder dan baking soda dan diayak bersama.  Ketepikan.  Buttermilk tadi dicampur bersama dengan pewarna merah.  Kacau sebati.  Di dalam mixer, adunkan butter dan gula castor dan mix telur satu persatu hingga sebati.  Masukkan bahan kering hingga sebati dan akhir sekali masukkan adunan buttermilk tadi dan sebatikan.  Bakar pada suhu 160'c selama 45-1 jam bergantung oven masing2 atau sehingga ujian lidi menunjukkan kek sudah masak.

Untuk topping saya tak guna cream cheese, this one cuma guna topping buttercream biasa sahaja....

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...