~Gulai Siput~


Hehe.....sapa suka makan siput?? Ghee....don't ask me.....this is one of my favourite dishes since i was still young.....

Nak dijadikan cerita, hari minggu ni hujannya lebat amat.....so ingatnya hendak ke Nat (Pasar Sehari) berdekatan dengan rumah.....rasanya mau cari sedikit sayur2 untuk dimasak tengahari nanti.....walaupun rasa malas nampak meredah hujan tp peduli ler.....lagipun nak naik kereta bukan jalan kaki......

Tak banyak yang berniaga kecuali yang berjualan barang2 basah sahaja.....jalan punya jalan......(sbb tak tahu pulak nak cari apa).....terus terjumpa cik siput ni.....alahai......aku ni teringin benor nak makan siput ni......jarang sungguh nak jumpa siput bendang ni......kalu takat siput belitung tu mmg banyak tapi aku tak suka siput tu......sekilo cuma RM3 sahaja......dlm kepala dah terbayang, peberet aku cuma masak kuning tu jer.....macam gulai lemak ler......sejak dulu dah biasa masak siput mesti letak daun kadok......aiseh....cari punya cari tak jumpa lak orang jual.....dulu2 aku tanam tapi skrg susah lak nak hidup......bagi aku tak dak daun kadok tak sah masak gulai siput ni......

Nasib baik cik abe kata nak balik umah abang dia kejap nak jenguk orang meninggal dkt sana.....jadi aku pesan tolong ambilkan daun kadok ni....kat kg mmg mudah nak cari.......walaupun tak banyak daun yg ada sbb abang ipar aku pun dah banyak buang pokok tu tp janji ada rasa ok ler.....gulai tu pun dah siap aku masak sblm letak daun kadok.....lepas sejam siap baru taruk daun tu sbb cik abe balik lambat lak....


Gulai Siput

1 kg siput bendang
1 cawan santan pekat
2 cawan santan cair
Daun Kadok (lagi banyak lagi sedap)
Asam Keping
1 batang serai
Garam
Gula

Untuk ditumbuk
Kunyit
Lengkuas
Halia
Bawang Merah
Bawang Putih
Cili Padi

Masukkan santan ke dalam periuk. Masukkan bahan tumbuk. Biar mendidih sebentar. Masukkan siput yang telah dibasuh dan dibuang bahagian atasnya. Masukkan asam keping, serai, garam dan gula. Jangan lupa masukkan daun kadok.....

*Make sure rendam dahulu siput ngan cili padi untuk membuang apa2 kotoran di dalamnya....dan kemudian gunakan hampas kelapa untuk mencuci siput dari kotoran.....tenyeh jer kuat2....hehe

1 comment:

@zura said...

kak nina.. x penah lg makan siput ni.. kalu kt sini selalu nyer siput sedut tu.. lain skit atas dia.. tp zura rasa... mesti sama sedapp dia... nyum nyum nyum

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...