LEMPENG NYIOQ aka PEKNGA

Masa kecik2 dulu, makan lempeng itu adalah biasa sangat bagi kami sekeluarga. Satunya itu menu paling jimat untuk yang ramai anak2 kecil. Seingat saya, x pernah rasanya mak buat
lempeng letakkan kelapa... versi Kelantan gitu le...biasa cicah je ngan kelapa parut muda yg gaul ngan garam.

Bila dah duduk di utara, baru le kenal peknga ni...saya pula species suka sangat makan kelapa muda...kecik2 dulu bila mak sibuk parut kelapa tua ngan pengukur kelapa, saya duk depan tunggu serpih2 isi kelapa besar pastu ambik n ngap hehe...



Kebetulannya, pokok kelapa pandan depan rumah skrg ni asik berbuah tp asik gak x pernah sempat nak kait n makan....ari minggu tu buat projek kemas2 kebun, pastu kait sekali buah...memandangkan kelapa ada isi x lembut atau keras tp pemarut atau pengukur x ada, so buat je le Peknga...





PEKNGA

Isi kelapa (yg sedang2) yang dikisar dengan air secukupnya
Tepung Gandum
Garam
Gula

Sebatikan semua bahan dan boleh dimasak. Cicah ngan kuah kari....saya x de ikan, jadi kita buat ikut je apa yang ada dlm peti ais...saya guna isi udang...suka2 hati je kan...

posted from Bloggeroid

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...