Monday, May 21, 2012

~Mee Goreng Mudah~



Menu yang asyik ulang tayang je ya sbb peberet menu hari minggu biasanya mmg Mee Goreng....request dari along yang tak bape laju nak makan meehoon atau kueteow....sayang betul sbb saya nak sangat masak menu lain tp kalu dah tak de yang nak makan buat apa lak nak masak kan....anak2 saya bukan kaki makan sangat....sumer memilih....tu yang nak masak pun kena tengok gak le menunya.....macam kalu masak ketam pun tak pandai nak makan, kalu saya tak korek2 isi tu mmg membazir saja kalu order kat kedai....mmg sudahnya saya sorang yang kena habiskan...

Disebabkan dah terlalu biasa masak, saya buat ikut suka saya je le nak campur apa pun.....kdg2 ikut versi kegemaran saya, kadang2 saya tak kisah sangat kalau nak cepat2.....janji makan dah le...


~Mee Goreng Mudah~

1 kg Mee Kuning
4 ulas bawang putih + 1 ulas bawang merah + sedikit halia (tumbuk halus)
2 sudu besar pes cili
3 sudu besar sos cili
2 sudu besar kicap pekat
4 ekor sotong sederhana besar - dipotong2 bulat
300 gm isi ayam - dihiris2 persegi
Taugeh
Cili Merah - dihiris serong
Daun Ketumbar
Daun Bawang
Bawang Goreng - untuk taburan

Tumiskan bahan tumbuk tadi hingga naik baunya, masukkan pes cili dan masak hingga sedikit garing.  Kemudian masukkan sotong dan isi ayam, gaul hingga masak.  Masukkan sos cili dan kicap pekat diikuti dengan mee kuning (yg telah dibasuh terlebih dahulu dan tapis).  Gaul2 sebati, masukkan taugeh, daun ketumbar, daun bawang dan cili merah bersama perasa (garam/gula) secukupnya.  Angkat dan taburkan bawang goreng juga sedikit daun ketumbar.



2 comments:

Qasey Honey said...

sedapnye tgk mee goreng tu...wlapon mudah tp myelerakan...

Babybatriesyia said...

Qaseh Honey : tq dear....tu pun dah tak dak idea dah asik ujung minggu je makan mee hehe....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...