~Asam Pedas Johor~


Asam Pedas dah jadi one of my favourite dishes gitu....aritu masa ke Melaka, melilau mencari Asam Pedas Melaka....singgah restoran siap tulis asam pedas original tp entah pasal apa, rasa asam pedas tu tak memenuhi langsung selera anak tekak saya....tak sedap.....eh....pandai komplen hehe....padahal sebelum ni pernah makan di sana dan jumpa pulak yang sedap.....kebetulan terjumpa yang tak berapa sedap....nak buat camne kan.....

Al kisahnya, terselak majalah masakan dan tiba2 keinginan nak makan Asam Pedas meluap2 le pulak....tak leh jadi....walaupun ikan merah tak de, ikan pari tak de atau yang sinonim ngan asam pedas hatta ikan kembung pun tak de, saya hentam aje masak semalam ngan ikan kecik yang ada dalam stok....janji saya leh makan asam pedas gak.....puas....puas sangat2 dapat buat asam pedas dengan resipi yang memenuhi citarasa.....rasanya leh sama sedap ngan kat kedai yang saya pernah makan...eeee...perasan.....(hehehe....)

Memandangkan di dalam majalah tersebut ditulis Asam Pedas Johor, maka tak leh le salahkan saya kalu bagi orang2 Johor kata ni bukan versi Johor....saya ikut bahan2 dalam majalah tu yang kata ini versi Johor cuma sukatan bahan saya tak ikut, sbb main agak2 sahaja....janji bahan sumer sama.....


~Asam Pedas Johor~
Sumber Asal : Majalah Rasa
Dimodifikasi oleh : Nina

Bahan Tumis:
Segenggam cili kering (digunting dan direndam dalam air panas)
1 ulas bawang besar
4 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
1 inci halia
1 sudu besar serbuk kunyit
Sedikit belacan

Semua bahan dikisar hingga lumat.

7 ekor Ikan Kembung (sangat tak sesuai sbb ikan ni beli yg kecik je aritu tp hentam aje le ya, lauk lain tak de, janji leh makan)
1 sudu besar asam jawa (pati)
Air secukupnya
1 batang bunga kantan (dibelah 4)
Daun Kesum (dipotong2)
Kacang Bendi
Garam
Gula

Tumiskan bahan kisar tadi hingga pecah minyak.  Kemudian, masukkan air asam jawa secukupnya.  Masukkan bunga kantan dan ikan, diikuti kacang bendi, garam, dan gula dan biar menggelegak.  Bila hampir masak, masukkan daun kesum.  Jika kurang masam, tambahkan saja asam jawa. 


Sangat sedap....walaupun pedas, anak2 makan bertambah2....kakak yang awalnya tak mau makan nasi, bila dapat meratah asam pedas ni, terus mintak nasi.....siap dihirup2 lak kuahnya.....alamak....ni baru syok nak masak kan.....bila ada yang menghargai.....

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...