~Pucuk Ubi Rebus + Sambal Kacang~



Pucuk Ubi Rebus + Sambal Kacang mengingatkan saya semasa zaman2 di kampung....maklum le, di kampung semua makanan2 macam ni mudah didapati....petik keliling rumah sahaja....di rumah mak sumer ulam-ulaman banyak tertanam.....yang ini adalah specialty mak dan saya pastikan setiap resipi kepakaran mak saya pelajari dengan baik.....bagi sesetengah orang mungkin dipanggil Pecal atau dengan nama-nama lain tapi memandangkan kami cuma makan dengan pucuk ubi rebus, maka saya rasa tak sesuai dipanggil Pecal sebab Pecal yang original biasanya akan mempunyai barisan2 sayuran atau buah yang pelbagai jenis.....

Makanan ini kegemaran saya sejak kecil2 dahulu....tak perlu lauk lain dah bila ada sambal kacang versi mak ini, makan nasi pun saya boleh bertambah disebabkan keenakan sambal kacang ini.....bahaya gak, abis ilang diet saya...kononnya le....tapi peduli apa kan....makan je le....

Kebetulan ke Pasar Malam terjumpa Pucuk Ubi ni, en suami beli sbb dia nyer peberet mmg makan ulam-ulaman ni, cuma kali ni tak cicah ngan sambal belacan....kita cicah ngan sambal kacang.....best giler2....


~Sambal Kacang Versi Mak~


Seikat Pucuk Ubi - dicelur sekadar layu


Kacang Tanah (dalam 1 cawan, digoreng tanpa minyak, buang kulit dan ditumbuk dengan lesung batu je....jangan blender)


Cili Kering (sekadar 3 biji sudah mencukupi - tumbuk bagi lumat-lumat ya)
Belacan (sekadar secubit utk rasa)
Garam (sumer ditumbuk sekali)

Gula Manisan/Gula Melaka - 3/4 keping (saiz besar) - tumbuk bersama cili kering tadi hingga lumat


Air Asam Jawa - boleh je guna yg segera + air masak secukupnya, agak2 je ya...


Masukkan air asam jawa tadi ke dalam bancuhan gula melaka, lenyek2an sehingga semuanya merata ya


Ini le bancuhan tadi tu.....dah siap....jadi....gaulkan sahaja dengan kacang tadi.....kalau ada lebihan air asam jawa, tambah2kan dan agak2 kepekatan kuahnya sekadar mencukupi ya...

SIAP!!!

Nak tahu sedap ke tak, cuba le sendiri....sangat mudah....


 

 Ni anak adik bongsu saya.....si Ikleel ni baru 2 tahun....n sangat2 d montel ya....punya le tinggi dah dkt sama tinggi ngan si Batriesyia.....berat saja udah mencecah 16 kg gitu.....tp Ikleel ni sangat aktif, bukan jenis dok diam.....walaupun dia montel, dia tak de le asik tidur.....hobi dia main bola.....kat umah kerja dia cari along, kejap-kejap 'abang....abang..'....ajak main bola le tu.....comel kan dia....udah le putih melepak....dok ngan anak saya mcm kontra lak warna hahaha.....saya dia panggil mak long...atau bahasa telo-nya 'a...long'...mmg seronok melayan kerenah anak sedara ni.....anak2 pun seronok sbb dah lama tak melayan anak kecik..


2 comments:

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

menelan air liur tgk pucuk ubi di lawan ngan sambal kacang tu....

Babybatriesyia said...

Ratna : hehe....ratna pakar memasak mesti lagi teror buat nih....hehe.....versi sangat mudah ni pun....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...