Sunday, November 6, 2011

~Salam Aidiladha & Nasi Dagang~

Salam Aidiladha.....saya ucapkan buat semua umat Islam yang sudi singgah di laman saya.....tiada apa pun sangat yang nak diceritakan pada hari raya ini.....tiap2 tahun pagi raya di rumah dah wajib ngan menu Nasi Dagang.....cuma kali ni kekurangan satu jenis lauk yang wajib ada iaitu Gulai Udang......kami redah ke Tesco dah lewat petang sblm raya, sekali ayam pun takde, udang pun tak de....licinnn......fuuuhhh.....mujur le kat dalam fridge masih ada setengah ekor ayam lagi.....jadi boleh le buat menu.....beras nasi dagang saya mmg borong siap2 dari kampung berkilo2 dan simpan dalam peti ais.....jadi tak perlu fikir pasal stok dah hehe.....

Masak kali ni sempoi sahaja....kat Tesco cari stok lengkuas pun tak de.....mujur le bila belek2 rupanya ada tersembunyi lak lengkuas dalam peti ais.....nampak sangat lama saya tak belek apa benda mak nenek ada dlm peti ais saya tu......

**Punya le malas...isi nasi dlm tupperware je hehe......sori le....pinggan besar sumer dlm kotak, malas nak cari.....

Dah banyak kali dah saya boh citer pasal Nasi Dagang dalam blog.....ada gak yang saya malas nak update.....tapi x pe le...saya citer lagi....jangan boring le ya....ini masakan cara saya mengikut cara mak saya biasa buat.....tu pun ada gak saya ikut sukatan2 saya sendiri....

**eh...eh.....kaki ayam nak jadi juara posing lak....hehe

~Gulai Nasi Dagang~

1/2 ekor ayam - dipotong kecil2 mengikut suka

Bahan Kisar
10 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
2 inci halia
7 hirisan lengkuas (saiz lengkuas kecil)
1 tangkai cili kering (saiz besar, nak pedas lebihkan)

4 sudu besar rempah kari
Daun Pandan
Garam/Gula/Perasa secukupnya
1 kotak santan + 2 cawan air (secukupnya)

Panaskan periuk, masukkan minyak dan tumis bahan2 kisar tadi hingga naik bau (cara mak saya campurkan rempah kari bersama bahan kisar dan tumis hingga naik bau...mana2 pun boleh le).  Rempah kari dijadikan pes dan dimasukkan ke dalam periuk, tumis hingga pecah minyak.  Masukkan ayam dan gaul2 rata.  Kemudian masukkan air bersama dengan santan + daun pandan yg dicarik2.  Perasakan secukupnya dan biarkan hingga kuah sedikit pekat baru angkat.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...