~Poppy Seed Butter Cake~



Kek ni saya siapkan actually untuk pot luck majlis tamat pra persekolahan baby Sabtu lepas.....resipi dapat dari kawan tapi saya ubahsuai sedikit cut sana sini dan tambah sana sini.....very buttery nyer cake, sedap je bau.....sori le ya skrg ni tak bape nak rajin buat eksperimen kek......dulu2 rajin gak saya boh resipi, tp sekarang ni busy saya teramat2 le sangat....saya tunggu angin rajin datang sbb ada bnyk resipi yang saya nak trial n tested.....once saya rajin, saya share lagi ya.....
 


Untuk kek ni saya buat adunan dua kali ganda ya...asal pakai 250 gm butter je.......so if nak sikit, kena cut resipi le ya....kek butter ni dia padat so tak naik tinggi sangat.....so kena ingat sukatan buat kek, if biasa buat kek bulat 8 in, utk kek 4 segi kena kurangkan 1 inci saiz loyang, iaitu pakai 7 in sahaja....or else lagi le kek nampak rendah je.....

~Poppy Seed Butter Cake~

500 gm butter
460 gm gula castor (nak kurang manis, cut down gula ya...)
500 gm tepung gandum
8 biji telur Gred A
2 sudu besar baking powder
2 sudu besar esen vanila
40 gm poppy seed

Putar butter dan gula hingga gebu dan ringan.  Masukkan telur sebiji demi sebji dan pastikan diputar hingga betul2 kembang.  Kemudian masukkan tepung gandum dan baking powder (guna teknik kaup balik sahaja).  Akhir sekali baru masukkan esen vanila dan poppy seed tadi.  Gaul rata.  Saya guna loyang 10 x 10 in dan bakar selama 1 1/2 jam pada suhu 160'C.

3 comments:

Anonymous said...

sedap sedap sedap...baca suara ipin.....

http://suezdairy.blogspot.com/

Lizan said...

poppy seed tu ada rasa ke atau sajer letak untuk hiasan.. tx.

Babybatriesyia said...

Anonymous : jemput makan....hehehe

Lizan : poppy tu tak dak rasa, tp bila gigit kek mcm dia crunch gitu...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...