~3 Tier Lilac Fondant Cake~



Kek 3 Tier ni memakan masa about 5 days utk aku siapkan.....tang mana le yg susah tu ya....sampai berhari2 nak buat.......biasa le aku, cuma amatur.....bukan profesional cake decorator.....tak berani le aku nak puji kerja sendiri sbb aku rasa aku pun masih bertatih.....6 thn pengalaman baking tak semestinya aku tahu serba serbi....lagi bnyk aku belajar, lagi bnyk yg aku rasa aku tak tahu.....

Bercerita pasal this cake, pertama, nak siapkan bunga....customer nak warna lilac.....dr yg light ke yang dark lilac.....aku cuma ada masa seminggu dr tarikh majlis so agak kelam kabut sbb lewat dpt confirmation......mmg tak sempat nak cari yang ready made....so, balik dr discussion, aku terus uli2 gumpaste......sebelah malamnya aku cuma dapat siapkan 5 kuntum sahaja.....the next night, aku sambung lagi.....siap lagi 5 kuntum......kemudian, semalam lagi, aku tambah lagi beberapa kuntum......the flowers are totally my hand made......aku combine few colours lain sbb kalu just lilac aku rasa tak berapa nak bangkit......


The 4th night, aku siapkan riben dahulu sbb nak bagi keras.....deco2 foam untuk alas kek.....utk last day, aku terlebih dahulu cover kek2 tu satu persatu dan biarkan kek tu set dahulu sblm susun......sbbnya aku tak guna papan kek utk alas antara kek2 tu.....kek tu aku stack terus satu persatu tanpa papan......kayu utk support satu persatu kek pun aku tak guna......aku cuma gunakan satu batang chopstick yang khas aku beli dan dicucuk dr atas kek ke bawah supaya kek tak bergerak......

Final day, masa untuk delivery....majlis diadakan di Dewan KUIN (Kolej Universiti Insaniah) Alor Setar.....aku sampai 1/2 jam sblm majlis mula.....tu pasal sempat le snap gambar kat dewan tu.....pengantin lelaki adalah adik bongsu kepada Yb Dato' Hj Ir Phahrorazi, salah sorang ADUN di Kedah....secara kebetulan le pulak abang pengantin adalah kawan lama my en hubby.....20 tahun dia orang tak jumpa......untuk majlis tersebut, Ezzah Aziz Fawzy jadi pengacaranya.....kalu tak silap, anak sedara kepada tuan majlis rasanya....






Selamat Pengantin Baru buat Nawal Esa dan Fadhlun......

2 comments:

nawal esa said...

its the most beautiful cake i've ever seen...Thank U....-Nawal-

BabyBatriesyia aka NINA said...

Thank you Nawal....wishing u and hubby a great life together.....nice dealing with ur mum and dad regarding the cake.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...