Monday, November 9, 2015

KEBUN KU : Citer kebun dulu....

Sekarang musim hujan, petang2 sampai malam memang hujan lebat....jadi dah 2-3 hari jugak le tidak menyiram....bendang pun air dah limpah....masa korek2 tanah ada air bertakung dlm tanah, jadi tak perlu le tambah air lagi.....just nak tunjuk buah2 sulung pokok yang kecik2 nih.....jadi le buat ubat penat menanam hehe....


Tomato, tak ingat jenis apa, sbb bercampur aduk dua tiga pokok bermacam jenis tomato.....


Binatang putih ni, apa ke nama ntah, banyak le pulak bersarang kat pokok atas umah....ni pokok dr atas umah alih ke tanah....nampak gaya pun terpaksa alih satu persatu ke tanah gara2 serangan besar-besaran binatang nih.....spray pun tak bape nak jalan, kat bawah leh nampak kalau ada semut, maka ada le mereka di merata2 dahan.....dkt pokok limau ada, dekat pokok akar ginseng ada, dkt pokok belalai gajah ada.....ni alih nih harap2 boleh dikawal.....sbb pokok cili atas umah dah mati dikerjakan benda nih....


Rasa mcm nak gelak tngk pokok timun nih....timun sulung dr pokok yg tak berapa nak hidup sebenarnya.....


Pokok durian belanda menghasilkan banyak bunga tp tak satu pun lekat menjadi buah.....ini je satu2nya yang nampak makin membulat dan membesar....saja le serkup sbb nak tengok perkembangan mcm mana.....


Bunga rumput cina.....belum boleh guna lagi sbb daunnya sikit sangat, sayang lak nak petik.....

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...