~Asam Pedas Ikan Merah~

Sana sini orang bercakap pasal politik...tapi....saya tak suka cerita politik.....so jangan cakap pasal politik dengan saya.....negara kita negara bebas, so apa saja yang ada dalam pemikiran saya, itu hak diri sendiri le kan.....just sapa yang berpeluang balik mengundi, jom balik.....n laksanakan apa yang perlu.....as far as i am concerned, tak payah nak bising2 pot pet sana sini......you tengok, and you fikir sendiri nak pangkah siapa.....tak perlu terpengaruh dengan cakap sapa2 pun....jadi tak payah le nak membebel pasal politik kat telinga saya, alahai.....naik stress saya dibuatnya kiri kanan dengar orang bercakap....belum berita tv ngan suratkhabar penuh x dak cerita lain dah....sekarang berita kat tv pun dah tak minat nak tengok, suratkhabar pun dapat2 je terus saya selak tengah2 hehe....baik tengok iklan le pulak......naik menyampah pun ada rasanya.....no offense k.....

Ok le....lupakan le pasal politik2 ni.....meh citer pasal masak2.....lama saya cuti dari menjenguk dapur.....hari2 jadual agak ketat....maklum le, dengan kerja opis lagi, tempahan customer lagi.....tu belum nak uruskan rumah lagi....kebetulan pulak lately ni asik tak sihat.....jadi saya ambil peluang berehat sungguh2.....sekarang ni kesihatan dah nak kena selalu pantau.....maklumlah sudah makin berusia, macam2 penyakit yang nak singgah....

Kebetulan hari minggu aritu singgah ke Giant.....ternampak le kepingan2 ikan merah....tiba2 kempunan nak makan asam pedas le pulak.....hubby tak bagi saya beli sbb katanya hari kerja letih nanti nak masak2, tp payah nak cari asam pedas kat kedai....teringin le pulak nak makan.....saya cakap tak pe le....saya masak gak le.....lagipun tak susah mana pun.....sampai2 umah masak2, kul 6.30 dah boleh makan2 dah.....janji dalam kepala dah fikir apa nak masak.....jadi kerja pun kejap je....




~Asam Pedas Ikan Merah~

1 keping ikan merah (dipotong dua)

Bahan Kisar
5 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
1 inci halia
1 sudu besar serbuk kunyit

1 sudu kecil halba
3 sudu besar cili kisar
1 sudu besar asam jawa (saya guna adabi)
Air secukupnya

Kacang Bendi
1 batang bunga kantan
1 biji buah tomato
Daun Kesum

Panaskan minyak, tumiskan halba.  Kemudian, masukkan bahan kisar tadi.  Tumiskan sebentar.  Masukkan cili kisar dan biarkan hingga pecah minyak.  Kemudian masukkan air asam jawa secukupnya, jika nampak terlalu pekat, tambahkan air lagi.  Perasakan dengan garam dan gula jika perlu.  Kemudian, masukkan ikan, bendi, bunga kantan dan daun kesum.  Akhir sekali baru masukkan tomato yang telah dipotong tadi.


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...