Monday, January 21, 2013

~Tam Dalam Kenangan~



Semalam in memory.....pagi2 semalam semasa sedang melipat kain, saya dikejutkan oleh baby memberitahu Tam dah mati.....masa tu saya tak ambil kisah sebab saya sendiri jarang menjaga Tam.....Tam biasanya diuruskan oleh en suami dan anak2.....maka, saya teruskan melipat kain yang berbakul2 banyaknya di tingkat atas rumah.....tak lama kemudian, baby datang lagi.....kali ni mintak saya turun sebab katanya Tam masih bergerak2.....

Saya turun.....terus menuju ke sangkar menempatkan Tam dan adik beradiknya.....Tam dah terbujur je....mulutnya penuh darah2.....kata en suami petang sebelum tu dia muntah2 dan mulutnya berbuih2.....bila tengok keadaan Tam, saya kesian.....terasa seperti melihat anak kecil yang tidak bermaya.....lantas saya ambil Tam, saya pangku dan bawa ke atas rumah.....saya lap2 darah pada Tam....Tam dah memang seperti sudah koma....tapi dia masih bernafas.....

Selepas dibersihkan, saya tidurkan dia di dalam sangkar......saya perhatikan sahaja dia.....dari pukul 10 pagi tu hingga ke pukul 3 petang, 3 kali Tam seperti diserang sawan.....dalam hati dah terdetik, Tam sangat tenat.....saya mintak en suami bawak ke klinik tp hari minggu, klinik pulak cuti.....hajatnya hendak bawa dia hari ni.....selepas kul 3 petang tu, sawan Tam berhenti dan dia saya tidurkan semula.....Tam nampak ok aje.....cuma dia tak bangun2......tak minum dan tak makan.....mmg dia dah koma....

Malam tu saya seperti biasa turun ke dapur kerana nak menyiapkan tempahan pelanggan.....sedang2 sibuk di dapur, kakak pulak turun bagitau Tam bangun.....terkejar2 saya ke tingkat atas.....mmg Tam bangun....tapi saya nampak dia lain macam.....bila saya lalukan tangan di depan matanya, dia tak memberi tindak balas....seperti dia buta dan tak nampak saya di depannya.....sekali sekala dia tersentak2.....hati saya dah tak sedap.....sbb dia bangkit dengan lemah longlai.....saya urut2 badan Tam dan lap2 sedikit dengan air.....saya tahu Tam dah tak berdaya.....tapi bila tengok dia tidur balik dan badannya masih bernyawa, saya turun semula menyelesaikan kerja di bilik bakeri......

Selesai kerja sekitar kul 1 pagi, bila saya naik, saya tanya en suami yang masih menonton televisyen keadaan Tam.....sebab saya nampak Tam tidur....en suami kata tadi Tam bangun gerak2kan kepalanya.....tapi bila saya hampiri, saya dapati Tam dah tak bernyawa.....saya cakap kat en suami, Tam dah tak de ni.....

Sedih.....tapi tak de air mata.....saya pun tak tahu nak gambarkan perasaan saya mcm mana....seperti terkejut dan tak sangka.....tiba2 sahaja Tam boleh pergi....cuma sempat 2 tahun sahaja dia dalam peliharaan kami.....saya cakap kat en suami, saya nak kapankan dia jugak.....tak nak tanam biasa2 sbb Tam dah besar dan dia dah lama kami jaga.....jadi mencari2 le saya kain putih....mujur le ada kain telekung lama saya yang dah tak diguna, saya gunting dan terus balut Tam sebelum badannya keras.....

Walaupun Tam cuma seekor kucing, Al Fatihah buat Tam tersayang....dia juga makhluk Allah yang tidak boleh kita zalimi dan patut disayangi.....wajarlah saya dan keluarga uruskan dia sebaik2nya.....

.

Tam....dalam kenangan....

2 comments:

houseoftheuglymother said...

i know the feeling my friend :(

Babybatriesyia said...

yeah lily...it's quite a sad moment....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...