Monday, October 12, 2015

Air Rebusan Halia, Serai & Bawang Putih

Lately ni seperti sedap minum air rebusan ni....dan berhajat menjadikan amalan minuman harian.  Stok serai pun banyak di rumah sampai tak terguna jadi apa salahnya gunakan sahaja apa yang ada secara semulajadi.  Saya pun tak makan ubat2 nak kurus ke nak gemuk ke, jadi saya pilih yang tidak melibatkan ubat2an.  Yang ini nak buat pun mudah sahaja.  Khasiatnya pun banyak untuk diamalkan tanpa berlebihan.  Next time saya nak tambah ubi cekur pula.  Masa buat yang ni sayang pulak nak korek2 ubi cekur sbb tengok pokok pun masih kecil saja lagi.

Air Rebusan Halia, Serai & Bawang Putih

6 batang serai - diketuk2
Halia - sebesar ruas ibu jari, belah 2 sahaja
2 ulas bawang putih
2 sudu makan gula perang
Air secukupnya (anggaran sahaja)

Rebus semua bahan di atas hingga air tinggal separuh.  Minum panas2 dan boleh juga disimpan lebihan di dalam peti ais untuk diminum di hari lain.




Khasiat Bawang Putih

*Sebagai nyahtoksin logam berat di dalam badan
*Mengawal tekanan darah
*Membantu kesihatan tulang
*Mengawal berat badan
*Rawat hipertensi
*Rawat sakit jantung
*Gout, Sesak Nafas, Batuk

Khasiat Serai

*Detoksifikasi
*Menurunkan tekanan darah
*Sebagai diuretik
*Melegakan senggugut

Khasiat Halia

*Membuang angin dalam usus besar/kecil
*Membantu memanaskan badan


Sebenarnya ada banyak khasiat yang tidak le saya ketahui sangat, sekadar merujuk kepada apa kelebihan tumbuhan di atas.  Sesiapa yang mempunyai masalah kesihatan mungkin perlu terlebih dahulu merujuk pakar kerana sesetengah kita tidak mempunyai ketahanan tubuh yang sama.  Berkesan bagi sesetengah orang, mungkin tidak bagi orang lain.  Untuk saya, apa-apa sahaja jangan le berlebihan digunakan.  Saya amalkan minum setiap hari untuk masalah angin dalam badan dan memudahkan pembuangan setiap pagi.  Alhamdulillah terasa kelegaan dan ringan sedikit tubuh badan.  Maklum le dah tua2 ni macam2 sakit terasa jadi saya memilih untuk sesuatu yang amali dan mudah didapati.


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...