~Chocolate Caramel Cake~



Chocolate Caramel Cake ni buat sebab nak menghabiskan baki kek mini tempahan opismate.....opismate tempah cupcake untuk besday anak dara beliau dan request mini kek untuk anak bongsu beliau....takut kang berebut kek ngan kakaknya lak....so balance kek tinggal sikit je, saya tak tahu nak buat apa.....tiba2 teringat boleh guna buat kek karamel.....jadi saya nak testing aje le.....buat kecik je......tp utk karamel tu saya buat tebal....kira satu resipi......tp part nak tunggu karamel keras saya tak sabar sbb nak kuar ke kedai, jadi kalut nak tutup oven.....patut tunggu karamel set dulu kejap, baru tuang adunan coklat....tp saya hentam je boh ngan karamel masih gendang gendut tu...mmg bercampur le ngan isi karamel..tp kira ok le....sbb bawah karamel dah set so ganggu separuh je le rupa karamel hehe.....




Untuk resipi kek coklat, leh refer sini

Untuk Puding Karamel, saya guna resipi ni:-

Karamel
60 gm gula castor
Sedikit air

Panaskan di dalam loyang kek, dan biar bertukar warna keperangan.  Biarkan keras.

Puding
3 biji kuning telur Gred A
1/2 tin susu cair
60 gm gula castor
2 sudu teh tepung jagung
1 sudu teh esen vanila

Kacau sebentar semua bahan dengan whisk, tapis ke atas karamel yang telah siap dikeraskan tadi.  Bakar secara bain marie dalam 30 minit atau sehingga tengah dah set baru tuangkan adunan kek coklat sebab adunan kek coklat ni berat, so tak boleh buat mcm buat kek karamel guna adunan sponge yang ringan ya....lepas tu baru sambung bakar.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...