~Masak Lemak Ikan Keli~



Ikan Keli? Memang kegemaran saya....masak le apa pun....bakar ke, goreng ke, masak lemak ke, masak pedas ke, masak percik ke sumer saya suka.....mmg tak tolak nyer......lagi2 kalu Masak Lemak Cili Api....mmg best......tapi since anak2 nak makan gak, tak leh le pentingkan diri sendiri kan.....jadi saya campak je 3-4 biji cili padi ketuk2 last minute baru boh.....bagi ada rasa2 sikit je.....so yang ni anak2 mmg suka......saya suka masak cara ni sbb tak payah sibuk2 nak tumis, pastu sumer bahan saya boh ikut suka saya....saya yg nak makan kan....hehe....tp kalu versi mak saya masak mesti boh daun kesum....saya pun suka tp stok daun kesum tak dak lak....tp memasak ni tak dak pantang le bagi saya tak boleh boh itu tak boleh boh ini......pendek kata guna je apa yang ada dan campak je......janji saya, en hubby dan anak2 boleh makan....orang lain saya tak gerenti nak jamu le.....sbb saya bukan pandai masak pun....

~Masak Lemak Ikan Keli~

2 ekor ikan keli - dibersihkan dan dipotong 3
3/4 kotak santan (kotak kecik)
Air secukupnya
Cili Padi - ketuk2
Garam/Gula secukupnya
Sebatang serai - diketuk

Bahan tumbuk:-
2 sudu besar serbuk kunyit
4 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
1 inci halia

Masukkan santan, air dan bahan tumbuk ke dalam periuk.  Biarkan mendidih sebentar kemudian masukkan ikan keli tadi bersama dengan serai yang diketuk tadi.  Masukkan garam, gula dan perasa jika perlu.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...