~Asam Pedas Ikan Kembung~

Arini saya sakit pinggang.....dah dua hari menyucuk2 je rasanya.....risau le pulak sakit lama datang balik.....saya ni ke klinik x pe, tp takut berita yang doktor bagi je yang leh buat saya lagi sakit....saya ni tak takut ngan ubat, tapi sangat2 fobia tengok hospital je.....melainkan hospital swasta je saya kurang fobia...eh...eh....ada ke pulak.....ahaks......pengalaman yang mengajar saya.....saya citer dr pengalaman sendiri le nih.....nanti le saya pergi klinik.....tak tahan gak masa nak tunduk nak rukuk sembahyang sakitnya menjadi2 le pulak....

ok le....citer pasal masak-masak le pulak.....saya dah lama tak masak asam pedas... asam pedas ni memang antara kegemaran saya....saya jarang2 sangat buat lauk mcm ni sbb satunya pedas....jadi anak2 tak leh makan....dua, biasa kat kedai pun jumpa yang buat asam pedas ngan ikan pari.....en hubby lak tak makan ikan pari.....tapi hari minggu aritu saya tiba2 teringin lak nak makan....kat kedai kat sini jarang le pulak nak jumpa menu camni.....jadi, saya masak sendiri je le....tapi tak pakai ikan pari atau ikan tenggiri.....guna cuma apa yang ada dalam peti ais....ikan kembung yg big size nyer....so isi dia sikit kental le....bahan2 lain pun guna mana yg ada dalam stok sahaja.....kira ok le....



~Asam Pedas Ikan Kembung~

Bahan dikisar halus
3 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
2 hiris halus lengkuas
3 in kunyit hidup
20 tangkai cili kering

2 ekor ikan kembung (potong 2)
2 sudu besar cili boh
2 sudu besar pes asam jawa
3 cawan metrik air
Bunga kantan - dihiris halus
Daun limau purut - dicarik2
1 sudu besar gula pasir
Garam
Perasa (jika perlu)
Kacang Bendi

Tumis bahan2 yang telah dikisar tadi bersama cili boh hingga pecah minyak.  Kemudian, masukkan air dan pes asam jawa tadi.  Masukkan ikan, bunga kantan, daun limau purut, gula pasir, garam dan perasa jika perlu.  Bila telah menggelegak, masukkan kacang bendi dan biarkan hingga masak.  Sila makan panas2 kerana itu lebih membangkitkan selera....hehe....




Adusss....sedapnyaa......lenkali kena tambah daun kesum.....buat ni stok daun kesum tak dak jadi malas nak cari2.....

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...