~Apam Mekar~


Alahai...saya so in love ngan apam kurang manis nih.....buatnya sikit sahaja on request anak dara yang teringin nak makan bila tengok dalam sebuah majalah.....memikirkan resipi dalam majalah tu agak bnyk, so saya cut down je resipi in 3.....buat pun tengah2 malam tapi since sangat mudah so saya buatkan le gak.....dah 2-3 hari asik dok sebut kesian le pulak.....jadi bila tengok sumer stok ada, saya proceed sahaja.....mmg sungguh gebu.....kalu le pipi saya segebu apam tuh.....adus.....hehehe.....


Memang tak rugi langsung buat....lenkali saya nak buat bnyk2 lagi....sapa nak try, silakan....kiranya ini resipi dari majalah yang saya dah trial n tested....just ada few things saya tukar sikit mcm tepung......tp tetap gerenti jadi....

~APAM MEKAR~
Source asal : Aroma
Edited by : babybatriesyia
Menghasilkan sekitar 8-10 biji saiz sederhana

1 cawan tepung gandum biasa
1/3 cawan aiskrim soda
1/3 cawan gula castor
1 biji telur gred A
1/2 sudu teh ovalette
Pewarna (in my case saya guna 2 pewarna, satu neutral)

Campurkan sumer adunan dan putar hingga putih dan gebu.  Kemudian bahagikan tiga, dua diwarnakan dan satu dibiarkan pada warna asal.....isikan ketiga2 ke dalam piping bag dan dipicit serentak ketiga2 warna ke dalam acuan setinggi 3/4 penuh.  Pastikan kukusan sudah disediakan dan air telah menggelegak.  Untuk mendapatkan apam yang merekah cantik, gunakan api besar dan mula mengukus sekitar 6-8 minit sahaja.  Jangan kukus lama nanti apam keras.

Ok....selamat mencuba....
 



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...