~Roti Jala~



Roti Jala ni buat masa hari raya hari tu kat umah mak kat kampung.....kebetulan ada kawan alam maya yang nak tempah, jadi prepare lebih sikit untuk kakak yang suka makan.....jadinya menjala le kat umah mak.....sumer kelengkap bawak balik dr umah sendiri sbb kat umah mak tak de tools2 yang perlu.....tu pasal dalam keta penuh ngan satu beg Tesco barang2 untuk masak2 usung balik ke kampung.....jangan tak tahu....kali ni melimpah dlm bonet sbb Cik Uteh kami pun ikut balik kg gak.....hehe....

Menjala ni tak de le susah mana tp lain orang lain cara, dan maybe tak sama gak cara gulung atau lipatnya.....bagi aku, aku suka ala2 loose sbb aku suka yg nampak nipis.....ada gak suka gulung ketat2 sampai nampak mcm pakai corset hehe.....bila makan tak syok le pulak yang gulung ketat2 ni sbb nampak cam mkn pancake le pulak...tp lain orang lain taste, so suka hati le nak camne pun kan.....cuma yang paling tension tu masa menjala yang panjang.....setakat 1 kg je pun dah makan sejam lebih berdiri depan dapur.....maybe ada yg lebih cepat, tapi timing aku lebih kurang tu le.....

Apa kata korang buat je sendiri....mula2 je rasa susah, lama2 ok je.....kalu rasa susah dan malas, order je ngan saya hehe.....tapi hari minggu je le saya boleh buat ya....

~Roti Jala~

1 kg tepung gandum
1 biji telur
1 kotak santan (saiz kecik)
5 cawan air (sukatan metrik - sila tambah jika pekat)
Garam/Serbuk Kunyit/Pewarna Kuning (jika perlu)

Semua bahan mesti dikacau hingga tidak bergentel......aku guna whisk sahaja.....tak pakai blender2 pun......yang penting bila nampak dah sebati, tapis......so ketul2 tu tak de....then, check adunan.....masa ni test ngan acuan....jika dia jatuh lambat dan putus2, meaning kena tambah air lagi ya.....sampai adunan tu jatuh laju tp jangan cair sangat....ni kena trial n error....bila dah ok, boleh le mula menjala.....aku nyer stail suka menjala dari dalam ke luar.....tp kdg2 hentam je dr luar ke dalam hehe....bila dah nampak bahagian atas sudah tidak melekit, angkat dan terus gulung.....

Siap untuk dihidangkan dengan Kari Ayam/Daging.....




Tempahan dari Zaleha masa hari raya aritu.....tq ya Zaleha.....

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...