Tuesday, August 2, 2011

~Survey Kitchen Cabinet~

Rumah belum pun siap lagi....dpt lak tukang jenis berjimat cermat.....silap aribulan betul tak survey hasil kerja dia....rupanya mmg dia ada tabiat suka buat situ sikit sini sikit.....kerja dia mmg tak sistematik bagi aku le....sekerat sekerat dia buat sampai wireman nak dtg boh paip letrik pun kena datang 3-4 kali disebabkan tak sumer bahagian siap......ntah le.....rasa bengkak je hati bila ingat....

Apa-apa pun....aku continue je survey kitchen cabinet......satu hari leh redah tanya 4 buah kedai sahaja.....tak larat dah sehari suntuk berjalan turun naik kedai nak tanya.....mcm2 perangai tokey kedai pun ada.....dalam 4 kedai kami pergi, 2 kedai melayu....lagi 2 tokey cina nyer....

Masa jumpa dia orang, aku bawa siap2 spec yang aku nak.....ngan lakaran kasar rupa bentuk dapur tu.....sumer yang aku pergi tu cakap kabinet yang aku nak buat tu sangat besar memandangkan kepada keluasan dapur tu.....hmmm....aku ingat dapur tu kecik je.....sbb dapur yang lama lagi besar dari yang sekarang.......maka quotation yang diaorang bagi mmg "sangat-sangat le besar"......bila dpt quotation tu dalam kepala dah berpusing2 pk abis le duit simpanan aku selama ni.....

Spec yang aku nak lebih kurang:-

Table Top - solid surface @ granite
Material Pintu - Melamine glossy
Body - concrete
Island Table 3 kaki x 6 kaki - top granite, movable
Pilihan warna - putih + black @ putih + red

Range harga yang diberi mmg pelbagai.....

Quotation 1:

Top Solid Surface
Material Pintu : Melamine Glossy
Island Table Top : Granite
Including Tile Dinding
Free Kitchen Sink + Tap
Body : Concrete
Price : RM24k

Quotation 2:
Reject sbb tak dak pilihan warna top ngan pintu

Top : Granite (1 choice of colour)
Material Pintu : Melamine (pilihan corak kayu - ini dlm pakej)
Island Table Top : Granite + Movable
Free : Top Stove + Sink + Tap + Hood
Body : Concrete
Price : RM22k

Quotation 3 :
Reject sbb gile2 nyer harga....kata ada kilang sendiri tp rega mencekik darah tul.....mcm tak logik langsung ngan dapur yang simple sahaja.....

Top : Granite (multiple choice)
Material Pintu : Melamine (multiple choice)
Island Table Top : Granite + Movable
Body : Concrete
Price : RM39k

Quotation 4

Top : Granite
Material Pintu : Melamine
Island Table Top : Granite
Body : Concrete
Price : RM25k

...ada yang bagi quotation kata soh guna solid surface sbb granite dia tak leh nak potong, ada yang soh aku add RM6k dr harga quotation kabinet guna granite jika nak guna solid surface, ada yang bagi quotation harga kaw-kaw nyer........fuuuhhh.....yang last aku pergi rega lebih kurang sama ngan yang first aku jumpa.....mahal sikit je dlm 1k-2k gitu tp yang ni guna build in handle + tak de aksesori free langsung.....cuma sorang je bagi rega solid surface, yang lain mintak granite sbb solid surface lagi mahal katanya......itu le range harga yang aku dapat.....belum survey abis lagi.....tapi dah penat rasanya nak survey.....

Tapi angan2 nak boh tall cabinet ngan wall kabinet tak leh gak le sbb dapur aku banyak jendela.....kata mereka tak sesuai boh wall kabinet sbb terlalu tinggi.....tall cabinet pun tak leh nak buat sbb dia orang asik ubah2 design yang aku buat sampai last2 oven yang aku nak boh kat tall cabinet akhirnya end up ikut design dia orang kat bawah dapur je.....mereka suggest soh aku tutup tingkap yang ada memandangkan sekarang belum peringkat plaster lagi.....aku cakap tak leh le.....kat dapur tu kalu tak kena gaya dan tak cukup pengudaraan silap2 mmg menitik2 peluh aku masa buat kerja....panas giler2......jadi mmg permintaan aku nak tingkap yang bnyk sbb nak angin masuk.....

Bajet mmg dah lari giler2 nyer....siap pecut 400 x 400 meter lak.....jadi bajet nak beli barang lain pun siap lari2 anak gak le.....ada bnyk kelengkapan belum masuk lagi mcm nak beli dapur table top, built in oven, hood aku tak mau pakai sbb lebih selesa pakai exhaust fan je.....so kena beli exhaust fan, peti ais side by side dah beli semalam....tp pesan kat kedai tunggu umah siap baru antar.....kenapa gopoh2 beli sekarang? hehe....sbb aku nak beli yang warna putih.....jadi dah jumpa, terus je beli.....rega pun dalam bajet yang aku target so rembat terus....tokey tu cakap kalu dlm tempoh sblm aku ambik peti tu ada promotion turun rega ke, dia akan rebate kat aku.....so ok le tu.....tv pun nak beli baru....dah jumpa yang warna putih tp sayang dah kehabisan stok lak....even yg display pun dah orang rembat kes warnanya putih dan reganya yang murah compare 2-3 kedai yang kami pergi.....

Apa pun, lambat lagi le KC kami nak siap.....sbb umah pun tak siap apa lagi.....tempoh pasang KC pun makan masa sebulan.....agaknya ujung tahun le baru leh merealisasikan keinginan ni.....sementara tu aku cuci mata dulu le ngan dapur2 yang aku berkenaan hasil ehsan pak google nih......sapa yang tahu mana2 lagi tempat buat KC kat Perlis/Kedah ni, meh le kabor2 kat saya ya.....aritu ada le tanya sorang blogger nih tp layan tak layan le pulak....takut apa pun tak tahu.....sementara tu, kena menabung dulu le.....



Kalu teringin sangat top kabinet aku rembat kat IKEA pun boleh je eh....kat kedai ni mcm2 le songehnya tak bagi aku buat.....yg ni pun simple je kabinet atas dia....



2 comments:

myfamilia said...

nina, try pegi ke nine n nine kitchen kat alo star. kedai dia bertentangan dgn royal hotel, jln bendahara kalau xsalah. tp kalau tau royal hotel senang. bertentangan jalan ja. i amik d situ dulu kitchen cabinet

myfamilia said...

nina, try g kat nine n nine kitchen kat jln tanjung bendahara, bertentangan royal hotel di alo statr. so far ok gak price dia. i buat kat situ dulu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...